Evropská legislativa, nová pravidla pro drony - seriál článků

Evropská legislativa, nová pravidla pro drony - seriál článků

Kdo jsme, proč jsme se rozhodli vydávat tento seriál?

Byli jsme u samého začátku provozu dronů v ČR. Začínali jsme stavbou copterů - dronů v době, kdy ještě firma  DJI drony nevyráběla.
Byli jsme u vzniku profesionálního provozu dronů. Patříme mezi první piloty bezpilotních letadel u nás.
Pravidelně provádíme novinky DJI, ale i jiné drony, procesem před ÚCL.
O dronech píšeme knihy, ve spolupráci s ŘLP vydáváme speciální leteckou mapu pro drony.
Stali jsme se partnerem projektu, který řeší přechod na novou evropskou legislativu. 
Máme pro vás ty nejaktuálnější informace, budeme je s vámi sdílet i díky webovým stránkám LÉTEJTE ZODPOVĚDNĚ.

Těšíme se na to, že nám všem pomůžeme plynule přejít na nová pravidla. Budeme vám je postupně zprostředkovávat v krátkých a stravitelných kapitolách.

Co je hlavní výhodou evropské regulace? Místo celé řady rozdílných právních rámců v jednotlivých členských státech budou v celé Unii platit jednotná pravidla.

Naše motto zní:
              Legislativa podávaná po malých částech neškodí v jakémkoliv množství. 



Evropská legislativa, úvod

Možná už jste již někdy slyšeli, že letecké zákony jsou psané krví. Jako komunita dronařů si můžeme gratulovat, že na zákony pro bezpilotní prostředky stačily pouze kapky. 
V letectví je klíčová provozní zkušenost a míra rizika.
To znamená, že není rozhodující jenom velikost a hmotnost letadla - dronu, ale především způsob jeho užití a místo, kde dron budeme provozovat.
Současná národní legislativa byla velmi přísná. Pomohla k vybudování určité kultury a vytvořila poměrně rozsáhlé povědomí o provozu bezpilotních letadel.

Nová evropská legislativa pouští drony do odvážnějších operací. Slovo odvážnější musíme brát s určitou rezervou. Technika se výrazně zdokonalila, povědomí uživatelů o nebezpečnosti nevhodného používání také výrazně narostlo.
Troufnu si tvrdit, že naše komunita i úřady mohou konstatovat, že první historická etapa provozu dronů dopadla dobře. Jsme rádi, že jsme u toho mohli být.

K tomu, co budete číst, je třeba konstatovat, že se nejedná o uzákoněná pravidla České republiky. Jedná se o výklad evropského nařízení regulujícího provoz dronů platící v rámci celé EU.
Definitivní podobu pravidel pro Českou republiku ukotví nový letecký zákon. Na jeho vytvoření se aktuálně pracuje. Odhadem ho můžeme očekávat na začátku roku 2021. 

O čem budeme psát? V úvodu se hodí vyjmenovat pár zásadních změn proti původnímu doplňku X leteckého předpisu L2 .

  • registrace od 1. 7. 2020 - nová povinnost pro většinu pilotů a dronů, mimo hraček 

  • vzdělávání - s registrací bude souviset on-line test 

  • druhy letů - kategorie pilotů

  • pravidla létání v kat. otevřená OPEN - max. výška letu 120m, nová pravidla pro přelétávání osob

  • STS - standardní letové scénáře, doporučené a schválené postupy

  • osvědčení provozovatele lehkého bezpilotního systému (Light UAS operator Certificate – LUC) - řešení pro provozovatele leteckých prací

Zajímavých témat je celá řada, legislativa je velmi obsáhlá. 

Chcete vědět, kdy vyjde další díl, jaké bude jeho téma? Klikněte zde, budeme vám posílat upozornění.

LÉTEJTE ZODPOVĚDNĚ - stránky na kterých se zobrazují informace všech zainteresovaných institucí: Ministerstvo dopravy, ÚCL (Úřad pro civilní letectví), ŘLP ČR (Řizení letového provozu) 



Sdílet tento příspěvek

Komentáře (12)

Přidal Petr Beneš na 2020-03-12 17:05:53
Dobrý den,mám dron YUNEEC MANTIS Q,váha dronu je 480gramů v provozním stavu.Zajímá mě,jak to bude v tomto případě s registrací od 1.7.2020.Děkuji za odpověd.P.Beneš,K.Vary.
Přidal Jaroslav Řešátko na 2020-03-13 08:50:38
Děkujeme za dotaz. Jedná se o dron, který má více jak 250 g. Budete se registrovat.
Přidal Jaroslav Honejsek na 2020-03-13 14:24:18
Dobrý den, mám dotaz jak to bude ohledně dronu, které si modeláři staví doma z komponentů?
Přidal Jaroslav Řešátko na 2020-03-13 14:39:59
Dobrý den, děkujeme za dotaz. Modely letounů budou v trochu jinem režimu. Modelům bude věnovaný samostatný díl. Pokud se bude jednat o řekněme "kopii" standardně vyráběného drona, není důvod zavádět speciální režim.
Přidal Jh na 2020-03-13 14:50:23
Přidal Jaroslav Řešátko na 2020-03-13 14:39:59 Dobrý den, děkujeme za dotaz. Modely letounů budou v trochu jinem režimu. Modelům bude věnovaný samostatný díl. Pokud se bude jednat o řekněme "kopii" standardně vyráběného drona, není důvod zavádět speciální režim. Neměl jsem ani tak na mysli "kopii" ale vyloženě stavbu například na "freestyle" lítání
Přidal Viktor na 2020-04-06 01:08:08
Dobrý den, jak se bude kontrolovat, zda-li je dron registrovaný? Bude to povinné již při koupi, tedy bude prodejce povinný dát informaci o prodaném dronu a jeho kupci státu? Jako tomu je například u dobíjecích simkaret? Děkuji
Přidal Banánistán na 2020-04-09 10:03:58
Nutno podotknou že drony které nesplní legislativu (tím je myšleno parametry) a budou vážit více jak 250g budou automaticky v té nejhorší skupině A3-C3, tj drony s váhou do 25KG. Takže stručně řečeno, všechny drony od DJI které se dnes prodávají a které již máme doma (neplatí pro Mini) budou moci létat 150m od zástavby, lidí a 120m vysoko. Zákon také nařizuje, že se nesmí ani předpokládat že by se tam osoba mohla vyskytovat. Prakticky tedy nelze létat nad rybníkem, ani lesem, protože všude tam se dají lidé předpokládat. Zbývá asi jen pole a nebo rybník v zimě. Toto platí, pokud DJI neuvede již uvedené drony do souladu s legislativou a můžete se modlit, aby to platilo i pro již prodané kusy. Pro Mini platí obdobné, jelikož také není v souladu s novou legislativou, jen to není tak přísné.
Přidal Banánistán na 2020-04-09 10:09:53
Další věcí kterou je nutné zmínit, tak nová legislativa vůbec nemá za cíl cokoliv sjednotit, jelikož všechny státy si mohou legislativu vyložit jinak (jak se děje i dnes u jiných zákonů) a hlavně mají volnou ruku v utahování šroubů, tedy neplatí že pokud mám "česko-unijní řidičák" a znám "českou-unijní legislativu", tak že mohu létat všude po EU dle české-unijní legislativy. Stále bude platit, že si člověk bude muset místní legislativu najít a v místním jazyku ji přelouskat, protože může obsahovat změny - k horšímu. Takže hlavní argument (sjednocení legislativy po EU), kterým všichni argumentují, je naprosto lichý.
Přidal Banánistán na 2020-04-09 10:13:59
a jen pro pořádek A3-C3 = víceméně stejné podmínky jako pokud si člověk dělá profesionální licenci, kolik lidí si tím bude chtít dobrovolně projít? Kolik to bude stát? Když je nutné fyzické přezkoušení úředníkem - praktický test? V českém bánánistánu to bude určitě raketa.
Přidal Torsten z Německa na 2020-05-03 15:33:39
Jsem často ve CZ. Mám DJI Mavic Mini (249 g). Musím moje MM registrovat nebo NE? V SRN ne musím. Jenom půjčovna musím mít. Máte ve Czech APP pro Czechy, kde můžu lítat? Máme ve SRN APP od DFS (Řízení letového provozu), tam můžu uvidět, kde můžu lítat nebo ne. Dík za odpověď.
Přidal Petr Doležel na 2020-05-30 21:05:36
Dobrý den, Mám dotaz ohledně létání nad obydleným uzemím. Vlastním velkou zahradu s rodinným domem a chci létat na své zahradě do výšky zhruba mého patrového domu a zajímá mne, zda je to možné,nebo nikoliv a musím s dronem na pole. Létat nad cízím pozemkem chápu jako porušování osobního prostoru, ale nad svím vlastním pozemkem?
Přidal Petr Doležel na 2020-05-30 21:10:53
P.S. Mám DJI Mavic Mini

Nový komentář

Kniha Drony

Praktická příručka pro majitele dronů DJI

Koupit

Mapa DJI GO 4 / letecká

Vytvořili jsme přehlednou a srozumitelnou mapu pro drony.

Koupit

Zaškolení obsluhy

Tuto službu doporučujeme objednat k nově zakoupenému produktu.

Koupit

Akce

Aktuální nabídka produktů ve slevě, akci či výprodeji.

Koupit

Nejnovější články Všechny články

Členství