PŘECHODNÉ OBDOBÍ 07/2020 - 06/2022

PŘECHODNÉ OBDOBÍ 07/2020 - 06/2022

Evropská legislativa Díl 5

PŘECHODNÉ OBDOBÍ 07/2020 - 06/2022

V minulých článcích tohoto seriálu jsme vysvětlili nařízení EU 2019/945 a 2019/947 pro provoz bezpilotních systémů. Než tato opatření vejdou v platnost, čeká nás dvouleté přechodné období. 

Letadla bude možné provozovat v kategoriích provozu A1 a A3. To znamená v těch méně nebezpečných. 

Protože většina letadel na trhu zatím nezapadá do nově vytvořených tříd C0 - C4 (rozdělení dle hmotnosti a dalších technických parametrů letadel).  Bude jejich provoz možný na základě čl. 22 Přechodná ustanovení po dobu přechodného období. Jak tedy budeme moci provozovat bezpilotní systémy od 1.7.2020 do 30.6.2022 ? Případně s odkladem, který se předpokládá díky pandemii.

Registrace provozovatele

Provozovatel se musí registrovat. Získá jedinečné registrační číslo provozovatele, které bude umisťovat na všechna svoje letadla. Detailnější informace najdete v předchozím článku.


Přechodné třídy letadel

  1. Letadla do celkové hmotnosti  500 g

  2. Letadla o hmotnosti 500 - 2000 g

  3. Letadla o hmotnosti 2 kg až 25 kg


Přechodná ustanovení, citace

“Článek 20

Zvláštní ustanovení týkající se používání některých bezpilotních systémů v „otevřené“ kategorii


Druhy bezpilotních systémů ve smyslu rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 768/2008/ES (9), které nejsou v souladu s nařízením v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 a které nejsou soukromě zhotoveny, je povoleno i nadále provozovat za následujících podmínek, pokud byly uvedeny na trh přede dnem 1. července 2022:

  1. v podkategorii A1, jak je definována v části A přílohy, pokud má bezpilotní letadlo maximální vzletovou hmotnost nižší než 250 g, včetně užitečného zatížení;

  1. v podkategorii A3, jak je definována v části A přílohy, pokud má bezpilotní letadlo maximální vzletovou hmotnost nižší než 25 kg, včetně paliva a užitečného zatížení.”


“Článek 22

Přechodná ustanovení

Aniž jsou dotčena ustanovení článku 20, používat bezpilotní systémy, jež nesplňují požadavky částí 1 až 5 přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/945, v „otevřené“ kategorii je povoleno po přechodné období dvou let, které začíná rok po dni vstupu tohoto nařízení v platnost, a to za těchto podmínek:

a)

bezpilotní letadla s maximální vzletovou hmotností nižší než 500 g provozuje v rámci provozních požadavků stanovených v bodě UAS.OPEN.020 odst. 1 části A přílohy dálkově řídící pilot, jehož úroveň způsobilosti stanovil dotčený členský stát;


b)

bezpilotní letadla s maximální vzletovou hmotností nižší než 2 kg jsou provozována při zachování minimální vodorovné vzdálenosti 50 metrů od osob a dálkově řídící piloti mají úroveň způsobilosti přinejmenším rovnocennou úrovni způsobilosti stanovené v bodě UAS.OPEN.030 odst. 2 části A přílohy;


c)

bezpilotní letadla s maximální vzletovou hmotností vyšší než 2 kg a nižší než 25 kg jsou provozována v rámci provozních požadavků stanovených v bodě UAS.OPEN.040 odst. 1 a 2 a dálkově řídící piloti mají úroveň způsobilosti přinejmenším rovnocennou úrovni způsobilosti stanovené v bodě UAS.OPEN.020 odst. 4 písm. b) části A přílohy.”


Pravidla pro bezpilotní letadla, zjednodušeně

Na základě tohoto nařízení se budou tedy letadla vyrobená do 30.6.2022, která ještě nesplňují nová pravidla, provozovat takto:


Letadla do 0,5 kg  v oblastech, kde je důvodný předpoklad, že nebudou přelétávány do provozu nezapojené osoby a kde bude zaručeno, že nebudou přelétávána shromáždění osob.


Letadla 0,5 - 2,0 kg při dodržení horizontální vzdálenosti alespoň 50 m od nezapojených osob. Pilot bude muset být držitelem osvědčení o způsobilosti (Rozšířená varianta online testu a prohlášení o praktickém výcviku)  


Letadla 2,0 - 25,0 kg při horizontální vzdálenosti alespoň 150 m od obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních oblastí a za letu v prostoru, kde pilot důvodně předpokládá, že nebudou ohroženy do provozu nezapojené osoby a kdy pilot bude muset absolvovat základní variantu online testu.


Online testy a výcvik


Základní varianta testu prověřuje základní znalosti každého pilota a obsahuje 40 otázek z níže uvedených 9 základních okruhů:

  1. letecká bezpečnost

  2. omezení vzdušného prostoru

  3. předpisy týkající se letectví

  4. omezení lidské výkonnosti

  5. provozní postupy

  6. obecné znalosti o bezpilotních systémech

  7. ochrana soukromí a ochrana údajů

  8. pojištění

  9. ochrana před protiprávními činy



Rozšířená varianta testu pro nejrizikovější kategorii A2 obsahuje 30 otázek ze 3 okruhů:

  1. meteorologie

  2. provádění letů bezpilotních systémů

  3. technická a provozní opatření ke zmírnění rizik na zemi


Praktický výcvik


Výcvik bude možné absolvovat buď přímo na ÚCL nebo v pověřené výcvikové organizaci, která vydá absolventovi „potvrzení o absolvování výcviku“.

 

Chcete vědět, kdy vyjde další díl, jaké bude jeho téma? Klikněte zde, budeme vám posílat upozornění. 

LÉTEJTE ZODPOVĚDNĚ - stránky na kterých se zobrazují informace všech zainteresovaných institucí: Ministerstvo dopravy, ÚCL (Úřad pro civilní letectví), ŘLP ČR (Řízení letového provozu) 

Sdílet tento příspěvek

Komentáře (15)

Přidal Patrik Mareš na 2020-05-09 21:12:07
Dobrý den, pokud to chápu správně, tak přechodná ustanovení platí pro drony, které budou v prodeji do 07/2022 a nesplňují nyní požadavky pro danou kategorii. Splňuje nyní kategorii C1 Mavic Air 2, který bude brzy v prodeji v ČR? Pokud ne, znamená to, že bude podléhat praktické zkoušce jako drony z kategorie C2? Jak lidé poznají, jestli daný dron již nyní kategorii splňuje, či nikoli? Lze to někde prověřit? Díky za vysvětlení.
Přidal Roman Tomášek na 2020-05-14 22:02:04
Jak to bude s Mavic Air 2 ? Bude patřit do kategorie C1 nebo nezapadá do nově vytvořených tříd?
Přidal Patrik Mareš na 2020-05-23 08:24:15
Dobrý den, můžete prosím odpovědět na dotazy výše? Díky
Přidal Jaroslav Řešátko na 2020-05-25 11:01:00
Podle evropské legislativy budou muset drony plnit celou řadu parametrů, nejedná se pouze o hmotnost. Některé parametry, respektive technická řešení pro jejich splnění se teprve řeší. Z toho vyplývá, že aktuálně není možno vyrobit dron dle budoucí legislativy. Drony vyrobené dle nové legislativy, budou mít označení na krabici. Podle toho v budoucnu poznáte, jaký dron kupujete, viz náš článek: https://www.djitelink.cz/cs/Novinky-clanky/legislativa/tridy-letadel-rozdeleni-podle-technickych-parametru Současné drony budou provozovány na základě předpisů pro přechodné období, viz článek: https://www.djitelink.cz/cs/Novinky-clanky/legislativa/prechodne-obdobi-072020-062022
Přidal Patrik Mareš na 2020-05-25 19:30:04
Dobrý den, v rámci přechodných ustanovení, bude tedy pro Mavic Air 2 skutečně nutná praktická zkouška v rámci kategorie A2, což mnohé zájemce (já nejsem výjimkou) jistě odradí. To je velká škoda. Nezbývá, než se podívat po něčem do 0,5kg, nebo prostě počkat do 07/2022 :(. Děkuji za odpověď.
Přidal Richard Kučera na 2020-05-27 10:25:00
Platí online testy i pro rekreační létání?
Přidal Jaroslav Řešátko na 2020-05-27 12:28:03
Základní online testy budou úplně pro každého. Zájemce se na webu nejdříve seznámí s problematikou. Následně vyplní test. Pokud se pohybujete v provozu (na silnici/ ve vzduchu), jsou nutné základní znalosti, jejich osvojení a respektování by nemělo běžnému uživateli činit větší potíže. Vzhledem k pandemii se původní den spuštění 1.7.2020 přesune až na konec roku. Pokročilejší vzdělávání a testování pilotů se předpokládá pravděpodobně až v příštím roce. Na jeho podobě se pracuje.
Přidal R.Herr na 2020-05-28 15:43:59
Muzete prosim v kostce shrnout, co bude treba splnit (jaka skoleni a testy), abych i nadale mohl pouzivat "rekreacne" MAVIC 2 PRO (~907g) po 1.7.2020 a pak i po 1.7.2022? Budete pripadne nabizet skoleni na certifikace? Dekuji pekne
Přidal Jaroslav Řešátko na 2020-05-28 19:26:06
Aktuálně není možno dát plnohodnotnou odpověď. Situace je bohužel taková, že evropská idea existuje, ale teprve nyní se řeší praktické věci. - start 1. 7. 2020 se přesouvá na 1. 1. 2021 - registrace a základní testy budou spuštěny tak, aby od 1. 1. 2021 byly funkční - právní úprava schválená naším parlamentem se čeká přibližně v polovině roku 2021 - neustále pracujeme na tom, aby jsme pro zákazníky byli maximální oporou
Přidal Bohdan Štěrba na 2020-05-29 19:51:10
Letadla 0,5 - 2,0 kg při dodržení horizontální vzdálenosti alespoň 50 m od nezapojených osob. Pilot bude muset být držitelem osvědčení o způsobilosti (Rozšířená varianta online testu a prohlášení o praktickém výcviku) Letadla 2,0 - 25,0 kg při horizontální vzdálenosti alespoň 150 m od obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních oblastí a za letu v prostoru, kde pilot důvodně předpokládá, že nebudou ohroženy do provozu nezapojené osoby a kdy pilot bude muset absolvovat základní variantu online testu. Uvádíte, že pro letadla 0,5 - 2,0 kg se bude skládat rozsáhlejší test než pro letadla 2,0 - 25,0 kg. A navíc praktický výcvik. Nemá to být náhodou obráceně?
Přidal Patrik Mareš na 2020-06-01 20:10:35
To by mi dávalo smysl, kdyby to bylo opačně. Může nám to prosím někdo ze zasvěcených potvrdit?
Přidal Aleš Böhm na 2020-06-02 10:07:20
V zásadě je to tak, že v přechodném dvouletém období bude možné létat s drony do 0,5 kg i ve městech a od 0,5 do 25 kg min.150 m mimo. Pak je tam volitelná kategorie 0,5-2 kg, která umožní provoz ve městech (50 m od osob), ale zde je podmínkou dodatečný praktický výcvik (stačí prohlášení) a hlavně dodatečná zkouška na ÚCL nebo v jím osvědčených leteckých školách. To nařízení 2019/947 se s platností od dnešního dne mírně mění nař. 2020/639 (použitelnost tedy zřejmě od 31.12.2020) a jedna ze změn upravuje ty kategorie v přechodném období, kdy let 150 m mimo hranice města již není striktně jen pro drony od 2 do 25 kg, ale pro drony lehčí než 25 kg. Logicky ale do 0,5 kg každý využije tu první méně omezenou kategorii a ta druhá tedy zůstává pro drony od 0,5 do 25 kg. A kdo potřebuje létat i ve městě s dronem 0,5-2 kg, dodělá si zkoušku navíc. Výhoda je, že toto bude platit i pro letecké práce a jiné profesionální použití, tedy žádné další papírování a poplatky.
Přidal Legislativnik na 2020-06-05 10:08:03
Lidi prectete si prosim evropske narizeni, kde je vse jasne popsane a nespolehejte se na prodejce dronu, ze by vam rekl pravdu - tedy ze vsechny dnes prodavane drony budou po prechodnem obdobi k h*. Zadny dnes prodavany dron neobsahuje leteckou a servisni příručku = tedy patri automaticky do A3 (neplati pro drony do 500g), tj letani 150m od zastavby a lidi. Pozor, letat se smi jen tam, kde neni duvodne podezreni výskytu osob - takze odpadaji i prulety nad lesem, rybnikem, jezerem apod. Zbyva snad jen pole, ale to opet resi fakt, ze bych mel mit vzdy povoleni vlastnika pozemku. Aha, takze kde se smi letat? No jak bylo receno, zbyva uvnitr budov s povolenim vlastnika a nebo proste doma. Povinna prakticka zkouska pro rekreacni letani rozhodne nedovoluje letecke prace. To si musite calnout a udelat znovu. A obracene to plati take.
Přidal Jaroslav Řešátko na 2020-06-05 11:27:31
Tyto texty procházejí korekcí od osob stojících za webovou stránkou LÉTEJTE ZODPOVĚDNĚ, jejími garanty jsou: Ministerstvo dopravy, ÚCL (Úřad pro civilní letectví), ŘLP ČR (Řízení letového provozu). Texty maximálně vycházejí z originálních textů, pouze se snažíme je rozdělit a komentovat tak, aby byly srozumitelnější.
Přidal Mat na 2020-06-11 10:11:55
Přikláním se ke komentu Legislativnika. Byl-li by dnešní dron za dva roky k ničemu, tak by to znamenalo, že článek 22 ruší článek 20, přitom vztah těchto dvou článků je upraven hned v první větě čl. 22 naprosto jasně. V čl. 20 je napsáno, že drony nesplňující, ale uvedené na trh před 1.7.2022 lze dle hmotnosti provozovat buď v A1 nebo A3, a dle čl. 22 navíc po dobu do 30.6.2022 při splnění dalších, nadstavbových, podmínek, lze dron provozovat v jakési přechodné kategorii (nad půl kg místo 150 m od "města" 50 m). Výklad omezení pro A3 je opravdu ani nad polem, když to vezmeme do důsledku, mírněji jen nad polem, neboť kdo se bude procházet uprostřed pole v řepce, nebudou-li ji zrovna sklízet a je -li sklizeno, lze přítomnost lidí zjistit... Zde je to ustanoveno hodně nešťastně, protože třeba nad lesem je společenská nebezpečnost přeletu minimální a to jak z hlediska narušení soukromí, tak ohrožení zdraví, protože dron přes stromy nikdy neuvidí a jeho pád v mnoha případech zachytí větve, nebo alespoň zpomalí. Vodní plochy, tam je to bez diskuze (plavci, rybáři, lodičkáři...). Záleží na národním předpisu...

Nový komentář

Kniha Drony

Praktická příručka pro majitele dronů DJI

Koupit

Mapa DJI GO 4 / letecká

Vytvořili jsme přehlednou a srozumitelnou mapu pro drony.

Koupit

Zaškolení obsluhy

Tuto službu doporučujeme objednat k nově zakoupenému produktu.

Koupit

Akce

Aktuální nabídka produktů ve slevě, akci či výprodeji.

Koupit

Nejnovější články Všechny články

Členství