Bezletové zóny DJI 2019 + návod k odemknutí

V únoru 2019 největší výrobce bezpilotních letadel DJI výrazně upravil databázi bezletových zón. Pojďme se na ně podívat při běžné situaci v praxi a zkusíme si jeden z prostorů v Praze odemknout.

Historie a slovo úvodem

Dříve čítala databáze v ČR pouze 9 velkých letišť, kde byl v bezprostřední blízkosti provoz zakázán a v jejich okolí omezena maximální letová výška od 10 do 120 metrů. Nyní jsou nasazena úplně nová pravidla hry. Aktuálně je na mapě celkem 5 druhů prostorů, z nichž 2 zakázané je nutné pro použití odemknout.


obrázek: Bezletové zóny v okolí letišť platné do 12.2.2019


Mějte na paměti, že původní ani nová databáze plně nekoresponduje s českou legislativou, ani nebyla s Ministerstvem dopravy ČR tato úprava konzultována. Jedná se o vcelku logické opatření výrobce, aby jeho letadla nenarušovala vzdušný prostor na místech, kde je to dle běžných zvyklostí nevhodné (letiště, věznice, vojenské prostory,...). Všechny prostory mohou být v případě potřeby uživatelem odemčeny a byly navrženy tak, aby měly co nejmenší dopad na různé legislativy v různých státech.


Nejprve přehled jednotlivých prostorů dle jejich barev:


Restricted zone: Zakázaný prostor v těsné blízkosti ranvejí letišť, věznic, jaderných elektráren. Lze odemknout přes webový formulář s doložením potřebných dokumentů (zpravidla letové povolení ŘLP)    

Authorization zone: Okolí 4 kilometrů kolem ranvejí letišť, vojenské prostory, vládní budovy. Lze odemknout předem, nebo přímo na místě (viz videoukázka níže).

Altitude zone: Prostor navazující na Restricted zone, koridor ve směru startu a přistání letadel. Limity výšky jsou 60 metrů, později 150 metrů.

Enhanced warning zone: Výstraha v okolí 4-6 km od letiště, nezpůsobuje omezení

Warning zone: Výstraha, nezpůsobuje omezení




Naším cílem bylo odemknout Authorization zone
 v prostoru CTR Ruzyně na modelářském letišti Sobínka v lokalitě Praha-Zličín.



obrázek: situace v oblasti Praha-Zličín


Odemčení Authorization zone je velmi jednoduché. Aplikace DJI GO 4 Vás upozorní, že jste v blízkosti takové zóny a že je nutné ji odekmnout. K odemknutí přímo v terénu je třeba telefon se SIM kartou a internetové připojení.Pokud používáte tablet (nebo vestavěný tablet DJI), pak ho připojíte k wi-fi síti a zadáte požadavek na odemknutí. Z mobilního telefonu pak opíšete kód z SMS zprávy. Vše proběhlo v řádu minut. Video z odemknutí je v určitých místech zrychlené (čekání na zprávu, výběr země a jiné zdržení) tak, aby mělo co nejvyšší informační hodnotu





Přikládáme ještě odkaz na web DJI, kde je k dispozici mapa bezletových zón a rady k bezpečnému létání a popis typů zón včetně návodu na jejich odemknutí přímo od DJI formou videa v anglickém jazyce:

https://www.dji.com/cz/flysafe?site=brandsite&from=footer

Zóny je možné odemknout i dopředu na odkazu níže. Tento postup je nutný pro Restriced zone (přikládáte dokumenty). Na tomto odkazu je možné odemknout i Authorization zone, avšak je nutné letadlo zapnout, opsat číslo řídící jednotky a synchronizovat certifikát pro odemknutí. Celý proces je tak delší, než přímo v terénu. Vyhnete se tak ale případným komplikacím jako je výpadek sítě, špatné pokrytí mobilním signálem, nebo nefunkčnost služby.

https://www.dji.com/cz/flysafe/custom-unlock



Sdílet tento příspěvek

Komentáře (15)

Přidal ing.tomek na 2019-05-15 05:47:59
co to je odemčení smskou? pokud tedy je nějaká zona kam se nelítá tak fajn ale tohle?za tu sms určitě platím takže spíš nějaký prase vymyslelo páku jak donutit lidi platit,no naštěstí není vubec problém bezletové zony obejít a žádná omezení v aplikaci nemít průměrně chytrej člověk si zjistí jak to obejít ..mimo jiné tímhle si dji silně podkopává svoje zisky,protože v globálu až se tohle dostane do podvědomí lidí jak jsou vlastně omezeni tak se jim na ty drony jednoduše vyserou
Přidal bösnák na 2019-05-15 06:19:28
proč chtějí sim kartu v telefonu a autorizační kod? jednoduchý je to další šmírování lidí a nemluvím o nutnosti mít v mobilu internet,jen další buzerace a zpřísňování pravidel,šmírování kontrola,hele ať si to vážně strčej doprdele
Přidal bösnák na 2019-05-15 06:22:36
a pokud neplatíš teď tak neboj,brzy se platit bude :D teda budou, ovečky
Přidal na 2019-06-18 08:52:23
no, když tu tak čtu ty tři předchozí komentáře, tak upřímné díky DJI, že se snaží nějak odfiltrovat ty největší bezmozky z leteckých řízených prostorů. Nejsou schopní pochopit ani skutečnej důvod, proč to DJI dělá. Tak pánové, polopatě: Většina normálních lidí toho ví o nějakém členění leteckých prostorů málo, nebo nic. Na jedné straně tedy vládne naprostá diletance, kterou tady názorně předvádíte, na straně druhé mají jiní diletanti z médií a veřejnosti pocit, jak jejich letadlo spadne právě kvůli dronu, protože je to "ŠÍLENĚ NEBEZPEČNÝ ZAŘÍZENÍ, SE KTERÝM NÁS MOHOU TERORISTI VYHODIT VŠECHNY DO VZDUCHU". A přitom to není složité. Asi i méně chytrý člověk pochopí, že nemá s dronem co dělat v prostoru, kde se pohybují skutečná letadla - ta malá, i ta veliká. Ale jak to má jouda, co si koupil drona, poznat, kde vadí, a kde ne. A tak je smyslem toho všeho především sdělit uživateli, že se pohybuje někde, kde se může něco přihodit. Bohužel, běžnej jouda se na nějaké varování může vybodnout s tím, že jen otravujou. Co teď s ním? Zakázat mu let úplně? Ne. Necháme joudu letět, ale bude se muset nějak identifikovat, aby za své případné pochybení, pokud něco provede, nesl plnou odpovědnost. A jak to pánové uděláme? Velice správně - přihlašovacím mailem, a telefonním číslem. Pochopili jste to správně - to vaše mobilní číslo bude kdesi na nějakém serveru uložené pro případ, že něco způsobíte. Budete si tím číslem podepisovat každý let v prostoru, kde platí nějaká omezení, a budete zpětně dohledatelní. Nemusí jít rovnou o leteckou nehodu, ono když nechá věžák opakovat ,velkou dopravní mašinu na sestupu, tak to taky stojí spoustu peněz. A za tohle teď ponesete tu svou zodpovědnost. Normální člověk, který má drona DJI má dnes i na data a esemesky. Většinou je má v nějakém paušálu. Těžko pak hledat důvod tohohle opatření ve výdělku DJI na telekomunikačních službách. Ty neplatíte DJI, ty platíte svému operátorovi, chytráci. Ale až něco poserete, buďte si jistí, že vás podle toho čísla a mailu policajti najdou s naprostou jistotou. A to je dobře...
Přidal Martin na 2019-08-10 14:31:39
Přidal Zdenek na 2019-11-28 06:56:51
Ahoj jsem pilot malých velkých letadel a také lítám s dro něm a s modely letadel to co říkáš má hlavu a patu a nic proti tomu ale problém je v tom hlavně že tyto SMSky zdržují člověka když potřebuju něco vyfotit když máš rodinu a potřebuješ jít vyfotit někde v přírodě s vejšky a nebo jedeš na bruslích a seš někde kolem nějaký takovýhle prostoru tak většinou v těch mapách je to špatně ohraničenýA to letadlo prostě ne nastartuješ a ta smska ti přijde strašně zadlouho to znamená že fotky si neuděláš daš 50 l a víc za drone a kvůli fotografování a nakonec to sbalit do tašky a jdeš domu protože ta smska ti nemusí vůbec přijít může přijít za 2 hod. ale tuhý prostory jsou náma pak docela slušně posunutý tam kde se dá v pohodě lítat s dro něm i s letadlem resp. modelem je už zakázaný prostor a ten drawn ti přistane a ty si pro ní musíš jít Další průser je to že může někdo převzít kontrolu nad svým Dronem to si myslím že není dobře dobře když uděláš průser tak ať o tobě vědí a co registrovány ty Drony ať se mu nějaký vícvyk když chceš lítat aby to člověk uměl Ovládat bezpečně a zadal nějaký omezený ale nemůžu to udělat takhle plošně že potom ty seš někde blízko někde nějaký zóny chceš si udělat ve 2 m fotku na svý zahradě na svém pozemku a to letadlo ne nastartuješ promiň ale to je trošičku moc takže Ať o mě vědí že tam startuju ale nemůžou mi bránit to nastartovat . Prostě když chceš udělat nějaký pravidla tak to musím jít taky hlavu a patu a ne že plošně uděláš nějakou takovouhle blbost zkrátka jsou oblasti kde se lítat nesmí tak se tam jít nebude pokoje tam někdo zvykne dneska jsou možnosti aby to zjistil že tam prostě lítají nebo to omezit do nějaký vejšky v tomhle prostoru nevím 2 m 3 m 10 m víc ne když to můžou na dálku vypnout tak dokážu i omezit vejšku protože stejně existujou softwary kteří jsou nelegální a každý člověk kterej prostě chci lítat na takovýhle prostoru si jednoduše za pár dolarů koupí nějaký upgrade a stejně tam bude lítat tak by možná bylo lepší aby ti lidi byli omezený nějakou vejšku ale mohli fotit mohli Jinak to bude spíš větší průser než je
Přidal Zdenek na 2019-11-28 07:02:14
Jo a ještě bych chtěl dodat já jsem i modelář a mám mnohem větší modely letadel kteří jsou mnohem větší a těžší vybaveny kamerou a takovýhle letadlo se nedá vypnout nedá se registrovat a můžeme dělat daleko větší paseku než nějaký drone a není způsob jak tomu zamezit takže když je někdo blbec tak může lítat na Dronem ale jiným lítacím zařízením který je běžně volně dostupný na trhu a může s tím způsobit zrovna tak problém Jako s dronem
Přidal Viliam na 2020-01-04 13:23:05
Zdenek, z dronom dokaze lietat kazdy blbec, bez akychkolvek skusenosti...atd. ale s modelom to uz nie je take lahke, pretoze zvacsa nemaju v sebe GPS a hlavne vacsina modelarov lieta s modelom na vizualnu vzdialenost. Dalsim faktorom je , ze modelar je zvacsa triezvo uvazujuci clovek, ktory nepojde lietat na predpolie letiska....
Přidal na 2020-01-05 12:42:16
Pan Viliam je důkaz toho že blbci mohou být nejenom ti co řídí drony ale i ti co řídí RC letadla s registrací souhlasím ale mělo by se jednat o registraci všeho co pustíte do vzduchu. Zároveň by ale DJI mělo vylepšit registraci letu, protože se mi již několikrát stalo že jsem nemohl vzlétnout, registrace trvalo dlouho.
Přidal Antonín Schneiberk na 2020-01-05 13:06:19
ZAPOMĚL JSEM NA PODPIS TAK OPAKUJI: Pan Viliam je důkaz toho že blbci mohou být nejenom ti co řídí drony ale i ti co řídí RC letadla s registrací souhlasím ale mělo by se jednat o registraci všeho co pustíte do vzduchu. Zároveň by ale DJI mělo vylepšit registraci letu, protože se mi již několikrát stalo že jsem nemohl vzlétnout, registrace trvalo dlouho.
Přidal Lubos na 2020-01-29 15:10:05
Dobry den A jak to odemcu na dji mini? V dji go 4 nejde sparovat a v te nove noc takoveho neni
Přidal Robert na 2020-02-08 11:53:31
Jak odenknu modrou zonu v DJI Fly aplikaci v iphone ? Nikde jsem to bohuzel nenasel
Přidal Jiří Smola Telink na 2020-02-12 16:24:05
Jsou dvě možnosti odemykání. Formulářem na stránkách DJI https://www.dji.com/cz/flysafe/custom-unlock (červená a modrá zóna) Nebo v APP. Proces u DJI FLY pro Mavic Mini je obdobný. V modré zóně roztočit motory a tím aktivujete proces, kde Vás obrazovka vyzve k odemykání, či zrušení letu. Pokud potvrdíte UNLOCK - vyberete zemi, zadáte tel. číslo a odešlete datově. Přijde Vám SMS s kódem.
Přidal David na 2020-07-30 20:41:05
Dnes jsem si pořídil Mavic Mini, bydlím kousek od Praha - Kbely (Letiště), ale jsem jsem v zone modré. Nicméně jsem přes web zažádal o odemčení a píše mi to, že můžu v okolí domova lítat od dnešní půlnoci do zítřejší půlnoci. To jako vážně? Dá se s tím něco dělat nebo mám smůlu? Jestli mám smůlu a je zde takové omezení, určitě to jdu vrátit :))) Díky za odpověď, David
Přidal DJI TELINK na 2020-07-31 11:21:39
@David: Dobrý den, modré zóny jsou odemčené vždy jen na 24 hodin. Pokud již máte danou zónu odemčenou, na další odemykání již není potřeba zadávat tel. číslo znovu. Kbely jsou řízeným okrskem letiště (CTR). Pro let v CTR doporučujeme koordinovat s ŘLP nebo provozovatelem letiště a informovat se na rozsah ochranných pásem letiště.

Nový komentář

Kniha Drony

Praktická příručka pro majitele dronů DJI

Koupit

Mapa DJI GO 4 / letecká

Vytvořili jsme přehlednou a srozumitelnou mapu pro drony.

Koupit

Zaškolení obsluhy

Tuto službu doporučujeme objednat k nově zakoupenému produktu.

Koupit

Akce

Aktuální nabídka produktů ve slevě, akci či výprodeji.

Koupit

Nejnovější články Všechny články

Členství