Kolik videa lze nahrát na SD kartu, co to je datový tok?

Kolik videa lze nahrát na SD kartu určité kapacity?

Mezi standardní dotazy patří tento: Jak dlouhý záznam videa uložím na tu či onu velikost SD karty.
Jak je možné, že se teoretické výpočty a zkušenosti z praxe liší? Dokážete mi na to jednoduše odpovědět?

Úplně jednoduše to nepůjde, proto článek obsahuje větší porci informací:

  • popis

  • vysvětlení co je datový tok

  • srovnávací video - různé datové toky

  • grafické znázornění

  • tabulku TELINK s formáty, časy, drony...

  • grafické znázornění nejužívanějších rozlišení

  • srovnání technických dat tří zajímavých dronů DJI

Technický popis, začínáme trochu nešťastně.

Nedá se na to přesně odpovědět.
Záleží na nastavení kamery, ale i na tom, co snímáte. Rozhodující parametr je datový tok videa.

Datový tok (bitrate)

Je hodnota, která udává, kolik dat “proteče” během záznamu videa na určitý časový úsek. Standardně se používá časový úsek 1 sekunda. Za 1 sekundu je tedy ve videu obsažen určitý počet informací. Ten se udává v bitech (b), příp. Megabitech (Mb). Pozor, nepleťte si to s MegaBajtem (MB). Jeden Bajt je skupina 8 bitů.

Běžně udávaná hodnota jsou tedy Megabity za sekundu (Mb/s), anglicky Megabites per second (Mbps). Obecně můžeme říct, že čím vyšší je datový tok, tím je video hezčí.

Datový tok není vždy konstantní, ovlivňují ho tyto parametry:

  • formát videa

  • rozlišení

  • počet snímků za sekundu

  • obrazová náročnost toho co natáčíme

  • Hardwarové schopnosti kamery

Přesně dokážeme stanovit minimální délku videozáznamu, ta se jednoduše vypočítá z maximálního datového toku (bitrate), který ke každému zařízení udává výrobce. Ten bývá možno v nastavení změnit.

Výpočet:   kapacita SD karty  / max. bitrate = délka videa v sec.
Viz tabulka níže, zpracovali jsme ji pro vás, v seznamu jsou nejpoužívanější drony DJI.

Navíc záleží na tom, co natáčíme. Jak je to možné? Při záznamu videa se většinou používá variabilní datový tok.
Výjimku tvoří formáty “RAW”, tento formát zapisuje vše, bod vedle bodu. Z toho vyplývá, že datový tok je stále stejný, ale neúměrně objemný z pohledu běžného užití.

Jak je to u nejčastěji užívaných, takzvaně komprimovaným formátů (MP4, MOV…)?

Opravdu záleží i na obrazové náročnosti zaznamenaného snímku (“okénka filmu”). Můžeme si představit dva extrémy. 
Jedním extrémem může být například bílá plocha. Přenášená informace říká asi toto. Všechny body jsou bílé. Další “okénko filmu” je popsané ještě jednodušeji. Proti minulému”okénku” se nic nezměnilo.

Nyní si zkuste představit, jak složitá - objemná musí být informace, když letíte například v blízkosti smrku, travnaté plochy, nebo když někdo vystřelí gejzír barevných konfet. Asi tušíte. Komprimovaný formát se snaží popisovat změny mezi jednotlivými “okénky”. Těch je opravdu hodně. Z toho plynou dvě věci.
V těchto situacích datový tok dosáhne svého maxima.
Pokud je změn neúměrně mnoho, může se stát, že není šance je všechny popsat. Obraz může být v některých místech degradován více, než by jsme si přáli.



Jak s touto informací v praxi naložit?
Pokud jsou pro vás tyto informace nové, možná začnete jinak uvažovat o tom, zda natáčet ve 4K, nebo zda raději zvolíte menší rozlišení.

Možná je to námět na diskuzi a na další článek. Názory a svoje zkušenosti můžete psát do diskuze pod článkem.

Nyní zpět k hlavnímu tématu tématu - grafické znázornění

obr. 2: Znázornění datového toku v závislosti na rozlišení


Vlevo vidíme balíčky dat v rozlišení fullHD (1920 x 1080) a časovou osu dlouhou 8 sekund. Vpravo je jiné video s rozlišením 4k (3840 x 2160) o stejném objemu dat. Jak je vidět, stejný počet datových balíčků nám vystačí pouze na 2 sekundy videa. Aby tedy video bylo stejně kvalitní ve 4k stejně jako ve fullHD, potřebujeme čtyřikrát vyšší datový tok. 

Obr. 3                                                                                                         průměr “střeva” kamery určuje max. datový tok




Pochopitelně musíme použít takové úložiště, které zvládne daný datový tok zapisovat. Zvolíme proto paměťovou kartu s odpovídající rychlostí.
Nejde jenom o to, jak dlouhý záznam pořídíte, ale bude záležet i na tom, v jaké “kondici” záznam bude. Pochopitelně musíte používat kartu s dostatečnou rychlostí zápisu!

Srovnávací video nízkého a vysokého datového toku

Vytvořili jsme video, kde je stejný záznam ve 2.7K s původním datovým tokem 50 Mbps a se sníženým datovým tokem na 5 Mbps. I když jsou obě videa ve stejném rozlišení a se stejnou frekvencí 30 snímků/s, je zde vidět velmi zásadní rozdíl v kvalitě.





Srovnání nejpoužívanějších rozlišení: 

Srovnání vybraných technických dat tří zajímavých dronů DJI z pohledu zápisu na kartu.

Parametrů je opravdu hodně. Pro rychlou představu o rozdílech mezi kamerami jsme vedle sebe srovnali maximální datové toky u vybraných dronů.

Mavic MINI Mavic 2 PRO Inspire 2 (kamera X7)
Camera Sensor Sensor 1” CMOS Sensor Sensor Size (Still): 23.5×15.7 mm
1/2.3” CMOS Effective Pixels: 20 million Sensor Size (Max video recording area): 23.5×12.5 mm
Effective Pixels: 12 MP Lens FOV: about 77° Effective Pixels: 24 MP
LensFOV: 83° 35 mm Format Equivalent: 28 mm Supported Micro SD/SSD Cards MicroSD: Class 10 or UHS-1 rating with a writing speed of 15 MB/s required; Max capacity: 128 GB
35 mm Format Equivalent: 24 mm Aperture: f/2.8–f/11 SSD: DJI CINESSD
Aperture: f/2.8 Shooting Range: 1 m to ∞ Photo Sizes 3:2 (6016 × 4008)
Shooting Range: 1 m to ∞ ISO Range Video: 16:9(6016 × 3376)
ISO Range 100-6400 4:3(5216 × 3912)
Video: Photo: Photo Formats DJI CINESSD: DNG
100-3200 (Auto) 100-3200 (auto) Micro SD: DNG, JPEG, DNG+JPEG
Photo: 100-12800 (manual) Operation Modes Capture, Record, Playback
100-1600 (Auto) Shutter Speed Electronic Shutter: 8–1/8000s Still Photography Modes Micro SD: Single Shot, Burst Shooting (3/5/7/10 shots), Auto Exposure Bracketing (3/5 bracketed shots at 0.7 EV bias), Interval
100-3200 (Manual) Still Image Size 5472×3648 SSD: RAW Burst (3/5/7/10/14/∞ frames), up to 20 fps when using RAW Burst (exact quantity is determined by storage card capacity and battery power level)
Shutter Speed Still Photography Modes Single shot Shutter Speed Electronic Shutter Speed: 1/8000 – 8s
Electronic Shutter: 4-1/8000s Burst shooting: 3/5 frames Mechanical Shutter Speed: 1/1000 – 8s (DJI DL-S 16mm F2.8 ND ASPH not supported)
Still Image Size Auto Exposure Bracketing (AEB): 3/5 bracketed frames at 0.7 EV Bias ISO Range Photo: 100 – 25600
4:3: 4000×3000 Interval (JPEG: 2/3/5/7/10/15/20/30/60s RAW:5/7/10/15/20/30/60s) Video: 100 – 1600 (EI mode on); 100 – 6400 (EI mode off)
16:9: 4000×2250 Video Resolution 4K: 3840×2160 24/25/30p VIDEO
Still Photography Modes 2.7K: 2688x1512 24/25/30/48/50/60p Video Formats CINESSD: CinemaDNG, ProRes
Single shot FHD: 1920×1080 24/25/30/48/50/60/120p Micro SD: MOV, MP4
Interval: 2/3/5/7/10/15/20/30/60 s Max Video Bitrate 100Mbps Max Video Bitrate 4400 Mbps, zápis na SSD disk
Video Resolution Color Mode Dlog-M (10bit), support HDR video (HLG 10bit)
2.7 K: 2720×1530 25/30 p Supported File System FAT32 (≤ 32 GB)
FHD: 1920×1080 25/30/50/60 p exFAT (> 32 GB)
Max Video Bitrate 40 Mbps Photo Format JPEG / DNG (RAW)
Supported File System Video Format MP4 / MOV (MPEG-4 AVC/H.264, HEVC/H.265)
FAT32(≤32 GB)
exFAT(>32 GB)
Photo Format
JPEG
Video Format
MP4 (H.264/MPEG-4 AVC)

Související produkty:

Sdílet tento příspěvek

Komentáře (1)

Přidal Alex Ander na 2020-01-31 12:14:39
DVB - T2, 6,5Mbps… kodek v uvodu zminovat neplanujete? Takova ponekud fundamentalni informace… Datovy tok NEOVLIVNUJE ani format videa, ani rozliseni, ani pocet snimku za sekundu. Ovlivnuje ho vyvojar, ktery preddefinuje nejakou hodnotu pro konkretni okolnosti. Ano, H.262 a H.265 mohou mit 100Mbps, ano, 320x240 a 8K mohou mit 1Mbps, ano, 15 a 120 fps mohou mit 5Mbps. Souvislost je totiz presne opacna. RAW format nemusi tvorit vyjimku. I na RAW format lze aplikovat primitivni kompresi, ktera nebude mit dopad na celkovy vykon dronu ani spotrebu baterii, ale bude se znatelne podilet na setreni mista. Treba dnesni zrcadlovky to delaji bezne. MP4 ani MOV neni zadny komprimovany format je to jen a pouze kontejner do ktereho se muze vlozit cokoliv. Naprosto. MP4 tedy muze byt H.265, H.264, nebo H.262 (MPEG-2). Anebo taky jen zvuk. Nebo jen text pisnicky. Je to jako slozka, kam muze byt zkopirovano fakticky cokoliv. Dale se v clanku celkem hodne rozjela tabulka, srovnava se nesrovnatelne. A nakonec mi chybi doporuceni. Neco jako: Pro zaznam v max. rozliseni a rozumne kvalitne pro takovou delku videa BFU staci takova a makova karta.

Nový komentář

Kniha Drony

Praktická příručka pro majitele dronů DJI

Koupit

Mapa DJI GO 4 / letecká

Vytvořili jsme přehlednou a srozumitelnou mapu pro drony.

Koupit

Zaškolení obsluhy

Tuto službu doporučujeme objednat k nově zakoupenému produktu.

Koupit

Akce

Aktuální nabídka produktů ve slevě, akci či výprodeji.

Koupit

Nejnovější články Všechny články

Členství