Testy DJI Flycart 30 v Nízkých Tatrách pro potřeby Horskej záchrannej služby (HZS)

Vytvořeno21.08.2024
počet zhlédnutí: 1125

Horská záchranná služba na Slovensku patří k těm, které se denně potýkají s náročnými a často nebezpečnými zásahy v nejkrásnějších, ale zároveň nejdrsnějších terénech střední Evropy. Slovenské hory, od majestátních Tater přes rozmanité Nízké Tatry až po tajemnou Velkou Fatru, lákají každoročně tisíce turistů, horolezců a milovníků přírody. Avšak krásy slovenských hor mohou být zrádné a nevyzpytatelné, a právě v těchto situacích přichází na scénu hrdinové z horské záchranné služby, kteří nasazují vlastní životy, aby zachraňovali ty, kteří se ocitli v nebezpečí.

V těchto okamžicích může pomoci právě dron. K záchraně člověka je obvykle potřeba nějaké vybavení, zdravotnický materiál, kyslík, voda, oblečení... Dopravit ho lidskou silou do strmých svahů může být neúměrně vyčerpávající a pomalé.

Testování probíhalo v lokalitě Liptovský Mikuláš - Ploštín ten den pršelo, takže si všichni přítomní mohli vyzkoušet jaké to je pracovat za méně příznivých podmínek.

Technika DJI byla stejná jako při testování s hasiči (předchozí článek z prostředí Malé Fatry), tj. DJI Flycart 30 a DJI Dock 2. Jedním ze scénářů, které horští záchranáři vyzkoušeli, byla doprava potřebného materiálu na vrchol hory. Při přesunu bylo nutné překonat vzdálenost 500 metrů s převýšením celých 200 metrů. Lety tam i zpět proběhly bez sebemenších problémů, samotná doba letu (tam i zpět) činila 7 minut. Z pohledu techniky, bylo úžasné pozorovat, s jak minimálními nároky na dodávku energie se dron vrací domů. Pokud pilot nastaví plynulou sestupovou dráhu, dron doslova klouže po obrovské ploše vrtulí, pilot tak šetří drahocennou energii pro další start bez výměny akumulátorů.

Testovaných scénářů pochopitelně bylo více: start s předem připevněným nákladem nebo s dronem ve vzduchu a nákladem přidaným až poté. Potřebný materiál se na skálu dopravil a složil bez přímé vizuální kontroly nebo pohledem do kamery dronu. Také se testovalo složení přímo do rukou záchranáře, které pomocí vysílačky navigoval v místě určení.

Ohlas této, můžeme říci unikátní akce, příjemně překvapil. Obě záchranné složky si nasazení obou našich technologií velmi pochvalovali a bylo vidět, že v praxi jde o technologie, které zjednodušují a výrazně zrychlují záchranné akce.

Zpráva z akce

Testovanie delivery dronu DJI Flycart 30 pre potreby Horskej záchrannej služby (HZS) v horskom prostredí

Usporiadateľ: Odbor akvizícií a inovácií Prezídia Policajného zboru MV SR, v spolupráci s TELINK, spol. s r.o. (dovozce a distributor DJI Enterprise a Delivery pro ČR a SR)

Lokalita: bývalé lyžiarske stredisko Stankovo pri obci Ploštín, okres Liptovský Mikuláš, smerom na vrchol „Rohačka“ (Nízke Tatry)

Počasie: zamračené, občasné prehánky - drobný dážď, vietor max. 7 m/s

Účastníci: príslušníci Horskej záchrannej služby SR (ďalej len HZS):

- piloti na diaľku HZS – príslušníci, ktorí disponujú povolením na lietanie s bezpilotným lietadlom vydané Dopravným úradom a osvedčením gestora,

- príslušníci HZS z oblastných stredísk (ďalej len OS) konkrétne:

Stredisko lavínovej prevencie, Školiace stredisko, OS Vysoké Tatry, OS Západné Tatry

- Sever, OS Nízke Tatry, OS Slovenský Raj, OS Veľká Fatra, OS Malá Fatra,

- ostatní príslušníci HZS – v teréne (na vrchole Rohačky)

 

Technika DJI:

DJI Flycart 30 - dron pre doručovanie nákladu, nosnosť 30 - 40 kg

Miesto, kam bolo treba dopraviť materiál - vrchol kolmej skalnej steny (Rohačka)

Vrchol (nadmorská výška): 827 m n. m.

Vzdialenosť: 500 m

Prevýšenie: 200 m

 

Technika a materiál HZS:

transportný prostriedok - nosidlá KONG, umiestnené v transportnom nepremokavom obale, oceľová karabína s poistným zámkom, horolezecké sľučky

Hmotnosť prepravovaného bremena spolu: 18 kg

 

Úlohy pilota:

Dosiahnuť miesto pre doručenie materiálu, priblíženie fotoaparátu 1x, 10x (osoba na vrchole), zloženie nákladu, odlet, opätovné bezpečné vyzdvihnutie nákladu, návrat na miesto vzletu

 

Testované postupy a finálny scenár:

- Štart - dopredu pripravený náklad, príslušník HZS pri náklade kvôli upevneniu

- Štart, náklad pripevnený pod visiaci dron

- Preprava, náklad do 30kg (18kg)

- Dosiahnutie miesta vykládky

- Zloženie nákladu na zem bez priamej dohľadnosti, pohľad kamerou dronu

- Vypustenie navijaku

- Zloženie nákladu do rúk záchranára na vrchole, hlasové pokyny od navigátora na mieste vykládky bremena

- Vytiahnutie navijaku -Návrat -Pristátie na dohľad

- Štart druhého letu v poradí

- Dosiahnutie miesta vrcholu

- Vypustenie navijaku

- Upevnenie bremena záchranárom na vrchole

- Vytiahnutie navijaku

- Návrat

- Vypustenie bremena na „opretie“- automatické otvorenie zámky navijaku, následné dotiahnutie navijaku do požadovanej polohy

- Pristátie na dohľad

Ostatné činnosti počas školenia:

- Testovanie antikolíznych radarov

- Obsluha aplikácie DJI Pilot 2 (ukážka na drone DJI M30T zo Strediska lavínovej prevencie HZS)

 

Dáta získané z dronu po uskutočnení letu:

Doba letu tam a späť: 7 minút

Spotrebovaná energie v akumulátore: 17%

Presné čísla a detaily: viď. video z dronu DJI Flycart 30:

Pri zostupe bez zaťažení bol výkon pohonného systému iba 11 %;

Obrázky z akce

Předstartovní briefing, diskuze o tom, jak se do toho pustíme, aby vše klaplo. Dva záchranáři se s asi hodinovým předstihem vydali na vrchol. To znamená, že přesně, nevěděli do čeho jdou. Vše musíme udělat tak, aby prováděli úkony na které jsou trénovaní…batoh byl připevněn karabinou, se kterou jsou standardně zvyklí pracovat.

 

Místo , kam bylo třeba dopravit materiál - vrchol kolmé skalní stěny, vzdálenost 500 m, převýšení 200 m, doba letu tam a zpět 7 minut, spotřebovaná energie v akumulátoru 17%, Přesná čísla detaily viz video z dronu

 

Místo pro přepravu materiálu, přiblížení fotoaparátu 1x, 10x, je vidět osoba na vrcholu

 

Obraz z kamery dronu, v záběru je batoh, operátor vidí na záchranáře a koriguje polohu dronu tak, aby jim náklad předal přímo do ruky. Na skalním výběžku je to nutností…Přenos obrazu je současně zobrazován na ovladači pilota a druhém velkém displeji. Ten je určen především pro výcvik a další pozorovatele.

 

Záchranářský batoh dron zvládá úplně hravě

 

Testování antikolizních radarů, dron “vidí lana od vleku a zastavuje

 

Obsluha aplikace, praktické školení v terénu

 

S pravidelnou kontrolou rozlehlé lokality může pomáhat dron v boxu, který v určitých intervalech provádí plošný, nebo cílený monitoring. Jednou z hlavních výhod je úspora lidských sil, ale také naprostá preciznost.

Diskuze k produktu
Máte otázku? Zajímá vás konkrétní detail? Zeptejte se nás.
Položit dotaz
Nový dotazVaše jménoVáš e-mail(E-mail nebude zveřejněn)NadpisText příspěvku
Zeptat se
Vaše jménoVáš e-mail(E-mail nebude zveřejněn)Text příspěvku
Přidat reakci
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Podrobné nastaveníPovolit vše