V pondělí 20. října 2025 vyrazila terénní skupina společnosti Telink spolu se zástupcem firmy ČEPS, a.s., provozovatele české přenosové soustavy, do severní části Středočeského kraje – konkrétně do oblasti mezi městy Velvary a Veltrusy. Cílem mise bylo provést dva inspekční lety ve stanovené výšce nad vedením velmi vysokého napětí 400 kV a zajistit detailní kontrolu technického stavu vodičů i stožárů pomocí kamery, termovize a laserového senzoru. Součástí úkolu bylo také bezpečně překonat dálnici D8, železniční koridor i několik místních komunikací, a to vše za plného provozu a na základě předem vydaných povolení.
Výjimečnost těchto letů spočívala především v tom, že delší z nich – v délce přibližně 8 nich – v plně v režimu BVLOS (Beyond Visual Line of Sight), tedy mimo přímý dohled pilota, a částečně i bez přímého rádiového spojení. Pro přenos řídicích i obrazových dat byla využita mobilní síť, což umožnilo udržet spojení i na velké vzdálenosti.
Přelet dálnice D8 byl schválen pouze v kolmém směru, tedy nejkratší možnou trasou, a při dodržení stanovené minimální výšky. Protože vedení kříží dálnici pod výrazným úhlem, bylo nutné naprogramovat přesnou letovou trasu, která zajistila maximální pokrytí vedení v závěrečné fázi z obou stran, následný návrat v bezpečném odstupu od dálnice, kolmý přelet, a poté opět pokračování po trase vedení. Přistání proběhlo zcela bezpečně, za pomoci kamery dronu. Ověřil se tak výborný výkon dronu DJI Matrice 400, který díky své vysoké výdrži a pokročilým bezpečnostním funkcím bez problémů zvládl oba lety i se značnou rezervou baterií.
Testy potvrdily, že lety mimo přímý dohled pilota dnes již nepředstavují technický problém. Moderní nástroje pro určování polohy (RTK) umožňují centimetrově přesné navedení dronu na požadované místo a zajišťují maximální přesnost záběru i záznamu. Přelet ochranných pásem železnic, dálnic či silnic první a druhé třídy se tak stává běžnou a bezpečnou praxí – za předpokladu, že jsou přesně stanovena a dodržena všechna bezpečnostní opatření.