V roce 2024 jsme byli součástí projektu Hluková studie 2.0
Drony DJI byly zastoupeny v celé šíři. Mezi nejzajímavější produkty patřila absolutní novinka, nákladní dron Flycart 30 s nosností 30 - 40kg. Výsledky jeho měření byly velmi očekávané. Podrobnosti se dozvíte po otevření celé výzkumné zprávy na konci článku.
Účastnilo se 16 partnerů pro vytvoření závěrečné zprávy Komparace hluku z provozu UAS, modelů a GA letadel
- Řízení letového provozu České republiky, státní podnik (ŘLP ČR, s.p.);
− Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA);
− Ministerstvo dopravy (MD);
− Státní zkušebna strojů a.s.;
− Aeroklub České republiky z.s. (AeČR);
− Aeroklub Zbraslavice z.s.;
− Letecká amatérská asociace České republiky (LAA);
− Svaz modelářů České republiky z.s. (SMČR);
− Aliance pro bezpilotní letecký průmysl, z.s. (UAVA);
− České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní (ČVUT FD);
− Ústav jaderné fyziky AV ČR, v. v. i.;
− Správa informačních technologií města Plzně, p.o.;
− TELINK, spol. s r.o.;
− Wingtra AG;
− Flapper s.r.o.;
− MODELÁRNA LIAZ spol. s r.o
Zpráva je postavena na výzkumné metodě experimentu, který řeší vztah mezi složkami hluku
v závislosti na podmínkách prostředí a typu sledovaného zdroje, který je hlukovým původcem.
Na základě rešeršní činnosti uvedené výše jsou formulovány podmínky experimentu, stojící na měření
letadel bezpilotních a pilotovaných, tj. s posádkou na palubě.
Měření bylo provedeno ve dvou, z hlediska emisí okolního hluku (pozadí), odlišných prostředích. Extravilán – volné přírodní prostředí a intravilán – městská zástavba, centrum města, poblíž rušné komunikace.
Pro potřebu experimentu byla vybrána lokalita (extravilán) tak, aby bylo možné provést měření hluku nejen u bezpilotních letadel, ale také při průletu pilotovaných letadel. Zvolená lokalita intravilánu se nachází v širším centru Kolína, travnaté plochy poblíž křižovatky silnic Pražská a U Mýta. Jedná se o zastavěné území v blízkosti od čtyřproudové komunikace. Výběr této lokality umožní zahrnutí vlivu městského prostředí na celkově
naměřenou hlukovou emisi.
Pro měření v extravilánu byla využita západní část letiště Zbraslavice (LKZB), která se nachází v prostředí obklopeném lesy, loukami, obcí a silnicí I. třídy, která je vzdálena téměř kilometr od místa měření.
Kompletní zpráva ve formátu pdf ke stažení zde