Hluková zpráva UAS 2024

Vytvořeno20.03.2025
počet zhlédnutí: 350

V roce 2024 jsme byli součástí projektu  Hluková studie 2.0

Drony DJI byly zastoupeny v celé šíři. Mezi nejzajímavější produkty patřila absolutní novinka, nákladní dron Flycart 30 s nosností 30 - 40kg. Výsledky jeho měření byly velmi očekávané. Podrobnosti se dozvíte po otevření celé výzkumné zprávy na konci článku.

Účastnilo se 16 partnerů pro vytvoření závěrečné zprávy Komparace hluku z provozu UAS, modelů a GA letadel

- Řízení letového provozu České republiky, státní podnik (ŘLP ČR, s.p.);
− Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA);
− Ministerstvo dopravy (MD);
− Státní zkušebna strojů a.s.;
− Aeroklub České republiky z.s. (AeČR);
− Aeroklub Zbraslavice z.s.;
− Letecká amatérská asociace České republiky (LAA);
− Svaz modelářů České republiky z.s. (SMČR);
− Aliance pro bezpilotní letecký průmysl, z.s. (UAVA);
− České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní (ČVUT FD);
− Ústav jaderné fyziky AV ČR, v. v. i.;
− Správa informačních technologií města Plzně, p.o.;
− TELINK, spol. s r.o.;
− Wingtra AG;
− Flapper s.r.o.;
− MODELÁRNA LIAZ spol. s r.o

Zpráva je postavena na výzkumné metodě experimentu, který řeší vztah mezi složkami hluku
v závislosti na podmínkách prostředí a typu sledovaného zdroje, který je hlukovým původcem.
Na základě rešeršní činnosti uvedené výše jsou formulovány podmínky experimentu, stojící na měření
letadel bezpilotních a pilotovaných, tj. s posádkou na palubě.

Měření bylo provedeno ve dvou, z hlediska emisí okolního hluku (pozadí), odlišných prostředích. Extravilán – volné přírodní prostředí a intravilán – městská zástavba, centrum města, poblíž rušné komunikace.

Pro potřebu experimentu byla vybrána lokalita (extravilán) tak, aby bylo možné provést měření hluku nejen u bezpilotních letadel, ale také při průletu pilotovaných letadel. Zvolená lokalita intravilánu se nachází v širším centru Kolína, travnaté plochy poblíž křižovatky silnic Pražská a U Mýta. Jedná se o zastavěné území v blízkosti od čtyřproudové komunikace. Výběr této lokality umožní zahrnutí vlivu městského prostředí na celkově
naměřenou hlukovou emisi.

Pro měření v extravilánu byla využita západní část letiště Zbraslavice (LKZB), která se nachází v prostředí obklopeném lesy, loukami, obcí a silnicí I. třídy, která je vzdálena téměř kilometr od místa měření. 

Kompletní zpráva ve formátu pdf ke stažení zde

 

Diskuze
Máte otázku? Zajímá vás konkrétní detail? Zeptejte se nás.
Položit dotaz
Nový dotazVaše jménoVáš e-mail(E-mail nebude zveřejněn)NadpisText příspěvku
Zeptat se
Vaše jménoVáš e-mail(E-mail nebude zveřejněn)Text příspěvku
Přidat reakci
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Podrobné nastaveníPovolit vše