Dron označený certifikátem C1. Jaké výhody přináší? Kde a jak s ním mohu létat?
DJI, přední výrobce dronů, letos v září představil první bezpilotní letoun na světě, který splňuje parametry evropského označení pro drony třídy C1. Drony této třídy jsou navrženy tak, aby byly bezpečnější v běžném provozu. Navíc díky dálkové identifikaci jsou připravené pro takzvaný U-Space. Tento prostor počítá s řízeným provozem ve kterém se budou společně pohybovat pilotované i bezpilotní prostředky.
Označení dronů štítky bude od roku 2024 pro výrobce dronů povinné, ale může být i opět posunuto. Tato povinnost vzešla od EASA (European Union Aviation Safety Agency - Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví).
Podrobnější vysvětlení štítků jsme připravili formou otázek a odpovědí.
Mění se něco na povinné registraci provozovatele a povinném testu pilota A1/A3?
- Na tom se nic nemění, i nadále zůstává povinná online registrace provozovatele a zároveň online test pro podkategorii provozu A1 a A3.
Jaké výhody označení štítky C0 - C6 přináší?
- Drony s tímto označením jsou zvýhodněné v provozu. Na základě splnění pravidel provozu (2019/947) jsou tyto bezpilotní letouny bezpečnější. Technické podrobnosti najdete v našem dřívějším článku. Drony s tímto označením jsou připravené rovněž na provoz v U-space.
Co označení C0 - C6 technicky znamená?
Třída dronů |
C0 |
C1 |
C2 |
C3 |
Max. hmotnost |
250 g |
900 g |
4 kg |
25 kg |
Max. rychlost |
19m/s |
19m/s |
neurčena |
neurčena |
Max. výška nad terénem |
120 m |
120 m nebo hodnota, kterou může zvolit pilot |
120 m nebo hodnota, kterou může zvolit pilot |
120 m nebo hodnota, kterou může zvolit pilot |
Max. napětí |
24V |
24V |
48V |
48V |
Dálková identifikace |
NE |
ANO |
ANO |
ANO |
geo-awareness |
NE |
ANO |
ANO |
ANO |
Fail Safe |
NE |
ANO |
ANO |
ANO |
Třída C4 - C6 označuje produkty, které nejsou typickými představiteli slova dron, které je dnes všeobjímající, a nedává přesnou představu o jakém prostředku se vlastně hovoří.
Třída C4 - Maximální hmotnost činí 25 kg Jedná se o modely, které nejsou schopny automatického řízení.
Třída C5 - je jiným letadlem, než jakým je letadlo s pevnými křídly. Bezpilotní systém třídy C5 může být tvořen systémem třídy C3 vybaveným soupravou příslušenství, která zajišťuje přestavbu bezpilotního systému třídy C3 na bezpilotní systém třídy C5. V tomto případě musí být štítek třídy C5 umístěn na každou součást příslušenství. Třída C5 nemusí mít geo-awareness a limit na výšku.
Třída C6 - má při vodorovném letu maximální pozemní rychlost 50 m/s jako C3 bez geo-awareness, limitem na výšku a může mít jiný než elektrický pohon
Co se změní v možnostech provozovat DJI Mavic 3 bez označení C1 (dron s hmotností do 900 g)? Jak to bude vypadat, když u tohoto dronu DJI Mavic 3 přehraji software a DJI požádám o štítek C1 (štítek deklarující evropskou certifikaci pro drony do 900 g)?
- Z tabulky vyplývá, že dron s označením C1 může blíže k objektům, pilotovi stačí nižší kvalifikační vzdělání a nebude potřebovat průkaz A2 v urbanistické oblasti.
DJI Mavic 3 C1 |
DJI Mavic 3 |
|
provoz do 31.12.2023 |
A1 |
A2 |
provoz od 1.1.2024 |
A1 |
A3 |
minimální vzdálenost od osob nezapojených |
bezpečná |
50 m |
průkaz pro provoz v urbanistické oblasti |
A1, A3 |
A1.A3, A2 |
Jaký bude rozdíl při provozu staršího dronu řady DJI Mavic 2 (hmotnost přibližně 910 g) a nového DJI Mavic 3 se štítkem C1 (štítek deklarující evropskou certifikaci pro drony do 900 g)?
- Rozdíly jsou totožné jako při srovnání Mavic 3 C1 a Mavic 3. Proto opět odkazujeme na tabulku výše.
Jakou výhodou je provoz dronu s označením C ve Specifické kategorii?
- Pokud bude u jednotlivých dronů stanovena tak zvaná vyšší robustnost. Bude umožněn provoz s vyšším rizikem (SAIL 3, SAIL 4). Nyní se obvykle pohybujeme v rizikovosti SAIL 1 SAIL 2.
Pokud mám dron s označením C, potřebuji za určitých podmínek průkaz A2?
- Ano, pokud jej chcete provozovat v HOP (hustě osídlený prostor) je průkaz A2 nezbytný.
Jsou současné termíny deklarované EASA definitivní? Co tyto termíny říkají?
- Termíny se již několikrát posouvaly, legislativa se stále vyvíjí.
Související odkazy:
POTŘEBUJETE SI NĚKTERÝ Z DRONŮ PŘED NÁKUPEM VYZKOUŠET? NEBO CHCETE POUŽÍT SPECIÁLNÍ SNÍMAČ, KTERÝ RUTINNĚ NEPOUŽÍVÁTE?
https://www.djitelink.cz/cs/622-pujcovna
NEJSTE SI JISTI, ZDA LÉTÁTE LEGÁLNĚ? CHCETE SI ZVÝŠIT KVALIFIKACI PILOTA? NAKLIKEJTE SI “ŠKOLENÍ NA MÍRU” A MY VÁM PORADÍME NEBO DOPORUČÍME ODPOVÍDAJÍCÍ DRUH ŠKOLENÍ
https://www.djitelink.cz/cs/form/easa-g31.html
Nejčtenější články:
POVINNOSTI PILOTŮ DRONŮ V ROCE 2022
https://www.djitelink.cz/cs/Novinky-clanky/legislativa/povinnosti-pilotu-dronu-v-roce-2022
EVROPSKÁ LEGISLATIVA, NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY SOUVISEJÍCÍ S REGISTRACÍ
https://www.djitelink.cz/cs/Novinky-clanky/legislativa/nova-legislativa-otazky-a-odpovedi-hobby-provoz-video