LEGISLATIVA PRO DRONY 2024, VYSVĚTLENA PODLE RIZIKOVOSTI PROVOZU
Nezáleží jestli máš Mini 4 PRO nebo DJI M350. V tomto článku najdeš vysvětlenou legislativu od A do Z.
Provoz dronů se dělí podle úrovně rizikovosti provozu, můžeme také říci že podle toho, jak bezpečně se s daným dronem dokážeme chovat ke svému okolí.
Většina běžného provozu dronů se odehrává v Otevřené kategorii. Specifická kategorie umožňuje rizikovější provoz, je určena především pro profesionály.
Drony jsou rozděleny do několika tříd od C0 do C6, hlavní parametrem je hmotnost.
Nejznámější je asi C0 s hmotností do 250 g, např. DJI Mini 4 Pro.
Navíc se ještě bere ohled technickou vyspělost dronů. Označení štítkem - certifikaci “C” mají pouze novější typy dronů, ty jsou ve výhodě. Patří do kategorie bezpečnějších.
Úroveň rizika provozu se dále posuzuje i podle toho, jak daleko se létá od objektů a od lidí. Tomu musí odpovídat úroveň vzdělání pilota, jeho průkaz. Rozlišujeme dva druhy průkazů.
Základní průkaz pilota A1/A3, ten získám na základě online testu.
Pokročilý průkaz pilota A2, ten získám na základě prezenčního testu na Úřadu pro civilní letectví.
Nejnižší rizikovost
Začneme u toho nejjednoduššího.
Co musím udělat, když si koupím, nebo vlastním dron v té nejnižší váhové kategorii s certifikací C0, hmotností do 250 gramů s kamerou, např. např. DJI Mini 4 Pro.
Nejběžnější rizikovost
Mezi nadšenci a profesionály jsou nejoblíbenější těžší drony.
Co mě čeká, když si koupím, nebo vlastním dron v kategorii od 250 gramů do 25 kilogramů? Patří sem nejpoužívanější je M3, ale začíná to jiř Airem, řadí se sem například Matrice 30T a Matrice 350.
Obvykle si nejsem si jist, zda zůstanu u základního průkazu pilota A1/ A3, nebo zda budu usilovat o pokročilejší průkaz A2.
Rozhoduji se, zda si nechám starší dron, nebo si raději pořídím dron s certifikací “C”.
Vyšší rizikovost
Rutinní práce s dronem mě dostává do rizikovějších druhů provozu, Lety mohou probíhat v těsné blízkosti objektů, osob, liniových staveb…k tomu potřebuji speciální povolení. Musím si je umět vyžádat, čeká mě provoz ve Specifické kategorii.
Jak název napovídá, provoz je specifický, to znamená, že potřebuji umět řešit administrativu spojenou s vyřízením speciálních žádostí. Musím být pilotem s vyšším vzděláním. Průkaz A2 je v tomto případě povinností.
Naše prestižní letecká škola Vás připraví jak na vyřizování speciálních povolení tak na na zkoušky na Úřadu pro civilní letectví.
Jak jednotlivé body vyřeším, co to pro mě bude znamenat?
Níže jsme šíře popsali základní úkony. Jejich podrobné popisy jsou v našich článcích zaměřených na legislativu.
Jak již bylo zmíněno v úvodu, máme pro Vás i písemnou informaci šitou pro Vaše potřeby. Na základě této komunikace obvykle řešíme i výběr dronu.
Stačí se prokliknout sem: Legislativní rada na míru.
Pokud si stále nejsi jistý legislativou, rádi ti poradíme zdarma v rámci formuláře: Legislativní rada na míru
Důležité odkazy
Registrace provozovatele
Provádí se na stránkách Úřadu pro civilní letectví, výstupem je číslo provozovatele. Toto číslo musí být viditelně umístěné na dronu, navíc se zapisuje do software dronu. Odborně řečeno do integrovaného systému dronu “DRID” . Zadává se v celé délce 16 + 3 znaky za pomlčkou. Slouží pro dálkovou identifikaci dronu
Značka s číslem provozovatele
Laminovaný štítek musí být viditelně umístěné na dronu zdarma vám ho vytiskneme přímo na naší prodejně.Online test, průkaz pilota A1/ A3
Provádí se na stránkách Úřadu pro civilní letectví, začíná registrací pilota,. Výstupem je průkaz pilota A1, A3. Zde jsou podklady pro přípravu na zkoušky
Pokud chcete problematice opravdu rozumnět, doporučujeme naše školení
Prezenční test - pokročilý průkaz pilota A2 po přihlášení na stránkách Úřadu je možnost vybrat termín na zkoušky A2.
Ještě předtím, než se přihlásíte na Úřadu pro civilní školení na zkoušku, vyberte si u nás termín odpovídajícího školení. . Volné termíny si můžete rezervovat u jednotlivých druhů školení. Ideálně týden až dva před před plánovanou zkouškou.
Povinná dokumentace, dron s certifikací “C”
-prohlášení o shodě s EU nařízením 2019/945, DJI ke stažení zde
-leták EASA (obvykle součástí výrobku) ke stažení zde
Minimální věk
Viz jednotlivé druhy provozu
Pojištění
Výběr a druh pojištění záleží na mnoha parametrech. Pomůžeme vám vybrat nejlepší možné řešení. To může být kombinací služeb. Pro havarijní pojištění lze využít i službu výrobce DJI Care.
Stránka k řešení je zde
Dálková identifikace
Certifikované drony označené štítkem “C” jsou pro dálkovou identifikaci již vybavené. U ostatních dronů, kde to je povinností, se nabízí toto řešení
Povinnosti spojené s pokročilým provozem
Zde je třeba posoudit jednotlivé případy. Nároky jsou dané především druhem práce a místem, kde je třeba dron provozovat. Ideální bude, když nám vyplníte dotazník a provedeme konzultaci.
Legislativní rada na míru
Vzniká na základě vyplnění dotazníku, doporučíme vám jednotlivé kroky, vytvoříme potřebnou dokumentaci, doporučíme odpovídající školení. Nabídneme potřebné pojištění…
Vyplnění dotazníku nejčastěji vede k poskytnutí informací, které směřují k narovnání nedostatků souvisejících se změnami legislativy. Nebo ke spuštění procesu Specifik.
Pokud budete potřebovat zcela individuální školení, sestavíme ho dle vašich potřeb, nebo dle vámi zamýšlené speciální činnosti..
Může se např. jednat o plánování trasy a automatický let. Hledání řešení, jak efektivně monitorovat určitý objekt, nebo jak využít nestandardní snímače.
Můžeme se věnovat technice, legislativě, nebo zpracování dat.
Cena se odvíjí počtu hodin a počtu školených osob. K dispozici jsou zprovozněné drony, další speciální technika, auto, letiště i počítač s nainstalovanými software pro zpracování dat v terénu. Specializujeme se na školení pracovních kolektivů včetně státních složek.
Mezi největší kolektivy školenými u nás patří např. policejní složky ČR a SK, HZS, Správa Železnic, Strabag, ČEZ a další
Chci splnit základní legislativní povinnosti, nebo budu profesionální pilot?
Nabízíme kvalitní vzdělání pro piloty dronů a celé pracovní kolektivy.
Vyřídíme administrativu, připravíme vás na zkoušky, předáme vám neocenitelné zkušenosti z naší dlouholeté praxe.
Pokud máte dron od nás, získáte slevu 5 000,- Kč na proces SPECIFIC.
Přizpůsobíme se vašim požadavkům, naklikejte si Legislativní rady na míru, k těm patří i odpovídající školení.
dobrý den, pokud chci létat v HOPu v kategorii C0 do 250g (mini3pro), a může se jednat o zástavbu + přelet nad komunikacemi (např centrum města), stačí mi zadat let do dronview a dodržovat veškerá pravidla 1:1 atd nebo musím žádat o Okl? děkuji
Dnes bez OkL, stačí dodržet 3 pravidla https://www.djitelink.cz/opatreni-obecne-povahy-lkr-10-uas-aktualizace-p25949/
Zajímalo by mě, kde je uvedeno, že potřebuji Prohlášení o shodě s EU nařízením 2019/945 nosit u sebe? Pročetl jsem si pravidla EU a stejně tak české Opatření obecné povahy a vypadá to, že jediní kdo jej musejí mít jsou výrobci, dovozci, distributoři a prodejci. O tom, že by je měl u sebe nosit i provozovatel dronu jsem tam nic nenašel. Třeba jsem to ale jen přehlédl. Můžete mě když tak odkázat na pasáž, ve které se to nachází? (Zatím to na mě působí jako HOAX, který jeden přebírá od druhého a všichni svorně tvrdí, že to v pravidlech je, protože ten druhý říkal, že to tam je. Ale jak píšu, třeba jsem to jen přehlédl.)
poslední verze eRules (11/2023) strana 268 UAS.OPEN.050 odstavec 6
Dobrý den, mohu s dronem Dji mini 3 kategorie C0 a průkazem A1 létat a natáčet nad vesnicí? Děkuji za odpověď.
Ne nemůžete, jedná se o HOP a tam musítze dodržovat pravidla LKR10-UAS
Dobrý den. Mám dron DJI mini se, který ještě štítek nemá. Spadá tedy do kategorie C0 jako jeho nástupce? Lze tedy lítat s spz bez zkoušky?
Je to dron bez štítku, ale je do 250g, tzn. nejnižší rizikovost, jak je popsáno v článku.
Dobrý den, lze získat OkP pro Mavic 2, který nemá C štítek a ani FTS? Jednalo by se o let na louce (ani dopadová zóna nebude zasahovat do HOP), avšak v OP železnice (povolené od správy železnic) a 30 metrů od HOP (budovy). Jen se ptám jestli nemáte zkušenost než podám žádost. Děkuju.
S Mavic 2 máte v Otevřené kategorii provoz v podkategorii A3 tzn, 150 m od budov. Pokud toto dodržíte (30m je málo) stačí OkL k OP železnice. jinak povolení Specific, kde bude stačit základní kontejnment tzn. bez FTS.
Dobrý den. Pořídil jsem si dron DJI Mavic 3 Pro. Ten je vybaven již dálkovou identifikací. Nikde jsem se nedočetl jestli musím ještě provést nějakou registraci a nebo je identifikace aktivovaná automaticky. V ovladači je možnost zadat Remote ID, ale je ve formátu s větším počtem znaků a s pomlčkou. Nevím čím to vyplnit. Děkuji za info.
Do RID zadejte Vaší registrační značku provozovatele, po registraci na dron.caa.cz dostanete email s touto značkou a v textu je ve formátu 16+3 znaky za pomlčkou
Dobrý den,zvažuji nákup dronu v kategorii C0 pro soukromé účely.Umožňuje legislativa natáčet,fotit v blízkosti zajímavých míst jako jsou hrady,zámky a pod.bez povolení,případně z jaké vzdálenosti?Děkuji za odpověď
Pokud zajímavá místa mají ochranné pásmu a je to v zájmu např AOPK nebo NPÚ, tak je nutné povolení. Vzdálenosti jsou na základě zmíněných OP. Pokud máte dron C0-C2 lze to řešit jen OkL (Oprávnění k Letu)
Děkuji za odpověď. A pokud bych si chtěl vyfotit vlastní dům z výšky, který se nachází ve městě. Je potřeba kvůli tomuto jednomu letu absolvovat nějaké zkoušky, či test?
Pokud je to zástavba, jedná se o HOP a tam je potřeba Oprávnění k Letu od ÚCL a tím potřebujete i průkazy A1,A2.A3
Dobrý den, uvažuji o zakoupení dronu DJI Mini 3 Pro (DJI RC) a chci se zeptat, co vše potřebuji k létání s tímto dronem? Děkuji za odpověď.
Podle tabulky Nejnižší rizikovost
Dobrý den, starý Mavic 2 Pro je aktuálně v kategorii A3, lze jej vrátit do původní kategorie A2 - např. dokoupením Remote ID. Potřebuji "C" štítek nebo stačí původní "SPZ"?
Bohužel vrátit nejde a dodatečně získat štítek C také ne.
Dobrý den, velmi přínosné video. Jen prosím objasnit kategorii - OPEN, A1/A3, nejběžnější rizikovost 250 g - 25 kg (např. Phantom 4 ). Ve 4. minutě videa hovoříte o nutnosti pořídit zařízení na dálkovou identifikaci u starších dronů bez označení ,,C" (např. Mavic nebo Phantom ). Ale dále na videu, je zmínka, že tuto identifikaci musí mít v této váhové kategorii - drony se štítkem ,,C". V tabulce ,,Nejběžnější rizikovost" stejné v bodě č. 8. Také komentáře na youtube se pod videem věnují spíše 0 - 250 g. Děkuji
U dronů bez "C" je povinná identifikace až ve specifické kategorii. Je to myšleno, že pokud budete chtít s Phantomem 4 létat v blízkosti budov (v Otevřené kategorii smíte nejblíže na 150m), budete létat ve specifické kategorii, kde je identifikace povinná
Dobrý den, mám RC letadlo do 900g, rychlost zvládne až 80km/hod., fail Safe.. Samozřejmě bez štítku. Mám A1/A3 i A2. Do jaké třídy letadlo spadá a kde všude s ním mohu létat? Děkuji
Provoz v podkategorii A3 tzn. 150m od obydlených, průmyslových oblastí.
Dobrý den, od r. 2021 létám s DJI FPV. Mám registraci, dron polepený registračním štítkem, licenci A2. Bohužel se stále nedokážu přesně zorientovat, za jakých podmínek mohu aktuálně legálně létat. Můžete mě prosím zasvětit? Mohu nějak dodatečně získat certifikaci na svůj dron?
Cerifikaci zajišťuje výrobce, takže bohužel. Provoz FPV dronů je zařazen do podkategorie A3 kategorie otevřené, tzn. 150m od rezidenčních, průmyslových a rekreačních oblastí. Pokud chcete létat blíže k budovám, tak provoz ve Specifické kategorii.
Dobrý den, v rámci naší činnosti jako stavební firmy používáme pro dokumentaci staveb dron DJI Mini 3 Pro Rc. Vzhledem k tomu, že v rámci staveb se pohybujeme v těsné blízkosti budov, lidí a komunikací by mě zajímalo, jaká další dokumentace je potřeba? Viz bod 9 Nejnižší rizikovosti. Děkuji.
Váš dron provozujete v Otevřené kategorii v podkategorii A1. Pokud je Váš provoz v rozporu s Otevřenou kategorií, musíte žádat úřad a to buď o Oprávnění k Letu (pokud je rozpor jen se Zeměpisnou zónou) případně Oprávnění K Provozu ve specifické kategorii. Tam už jsou další dokumenty.
Dobrý den , mám DJI mini 4 Pro což má štítek C0,ale štítek jsem odstranil a odemknul dron do 500m. Odemknuto před rokem 2024.Ztratil jsem tedy C0 .Udělal jsem si test A1 . Kam tedy teď spadám a připadně podle jakých pravidel EASA se teď musím řídit. Díky za odpoveď.
Dobhrý den,
pokud nenalepíte žádný štítek, provozujete dron v A1 jako C0, podobně jako všechny drony do 250g
Dobrý den, co se týká dronů. Potřeboval jsem vědět, jaké požadavky jsou na létání s těmi nejmenšími drony. Teď fakt nevím, ale myslím ho mám do 250g.
V článku "Nejnižší rizikovost", stačí jen registrace provozovatele a přečíst si uživatelskou příručku.
Dobrý den, můžete mě prosím informovat do které kategorie spadá pokud chci používat Mavic II s termokamerou, nad střechou nemovitosti. Vždy se souhlasem majitele.
Dron DJI Mavic 2 s termokamerou od 1.1.2024 spadá do provozu podkategorie A3, tzn. 150m od budov. Pokud potřebujete nad domy --> Specifická kategorie provozu, samozřejmě vždy se souhlasem majitele domu.