Dne 14. 5. 2024 vyšla nová verze Opatření Obecné Povahy LKR-10 UAS, která upravuje provoz dronů v zalidněné oblasti známé jako Zeměpisnou zónu HOP (Hustě Osídlený Prostor)
Jedná se dobrou zprávu pro pro všechny majitele dronů do 250 g (se štítkem C0 i bez něj) a dronů se štítkem C1.
Není třeba žádat povolení od ÚCL, stačí splnit tyto body:
let zapsat do Dronview (typ UA, reg. značku)
dodržovat pravidlo 1:1 (výška = bezpečná vzdálenost)
trasa letu musí být taková, že lze předpokládat, že nebudou přelétávané nezapojené osoby
Znění OOP
Provoz bezpilotního letadla v hustě osídleném prostoru je zakázán s výjimkou:
I. Bezpilotního letadla, jehož provozovatel nepodléhá registraci.
II. Bezpilotních letadel kategorie C0, C1 a bezpilotních letadel spadajících pod účinnost Článku 20 odst. a).
Podmínky:
místo provozu musí být plánováno minimálně za pomocí pravidla 1:1
dálkově řídící pilot před zahájením provozu UAS posoudí místo provozu a měl by důvodně očekávat, že nebude přelétávat nad žádnou nezapojenou osobou. Toto zhodnocení situace by mělo být provedeno s přihlédnutím k uspořádání místa provozu (např. výskyt silnic, ulic, pěších či cyklistických stezek), možnostem zabezpečení místa a denní době. V případě, že dojde k neočekávanému přeletu nezapojených osob, měl by dálkově řídící pilot, co možná nejvíce zkrátit dobu přeletu, např. tak, aby se vzdálenost mezi UA a nezapojenými osobami zvětšovala, nebo přeletem UA na místo, kde se žádné nezapojené osoby nenachází. Za nezapojenou osobu je považována také osoba, nacházející se v prostředku (např. automobilu) nebo za okny budovy;
c. místo provozu musí být vyznačeno v digitální mapě zřízené v souladu s Článkem 15 Prováděcího nařízení. Uvedené údaje musí být správné a úplné, uvedené ve vyžadovaném rozsahu.
III. bezpilotního letadla:
a. v certifikované kategorii provozu;
b. ve specifické kategorii provozu na základě Oprávnění Specific vydaného Úřadem a při dodržení podmínek v něm stanovených, nebo
c. v otevřené kategorii provozu na základě vydaného Oprávnění k letu,nejsou-li naplněny podmínky bodu I nebo II výše.
"Jedná se..... a dronů se štítkem C1." Tedy mohu keteěl i s Mavic 3pro, který má C1? Jestliže mám sám pro sebe celý fotbalový stadion(jsem tam sám) - je to HOP či ne? 1:1 pravidlo pouze vůči lidem nebo i domům? Pokud jen vzletím(neletím) s nejpomalejším režimem, pravidlo 1:1 už nemusím dodržovat?
Ne, Mavic 3 Pro je C2. Pokud ve městě, plati pravidlo 1:1 vždy od osob i budov nezapojených. Pokud je stadion uzavřen, nemusí to být HOP.
Dobrý den, mohu požádat o upřesnění zmíněných "osob za okny budovy" ? Nerozumím jak dodržovat takové nařízení, jak daleko za okny budovy? Jak mám vyhodnotit že někdo stojí za zavřeným oknem? Nebo se mám před letem ujistit že je budova prázdná?? Děkuji. "Za nezapojenou osobu je považována také osoba, nacházející se v prostředku (např. automobilu) nebo za okny budovy;"
Dobrý den, pokud je jednou z podmínek k možnosti letu v HOP bez povolení od ÚCL dodržovat pravidlo 1:1, jaký je tedy nyní rozdíl proti opatření před 14.5 2024, kdy také nebylo nutné žádat o OKL mimo HOP? Neboť pokud například ve městě dodržím pravidlo 1:1 vzhledem k budovám, infrastruktuře a osobám, v tom případě už se nejedná o HOP, nebo se pletu? Děkuji
Rozdíl v novém OOP je , že v HOP můžete létat s drony pod 250g uvedené na trh před 1.1.2024, C0 a C1. Dříve v HOP jen s povolením ÚCL. Například pokud jste ctěl fotografovat dům v zástavbě(HOP), tak jedině s povolením, dnes stačí pravidlo 1:1. Ve městě není HOP tam, kde je zeleň, pole, proluka, atd. Pokud je to zástavba tak je to HOP.
Ve výše uvedeném textu je několikrát uvedený termín "dron". Co je to dron? Prosím uveďte definici s odkazem na nějaký oficiální dokument, např. nařízení 947.