Evropská legislativa Díl 3
TŘÍDY LETADEL (rozdělení podle technických parametrů)
Evropská legislativa bude při provozu dronů (i dron je letadlo) a modelů zohledňovat míru rizika. To znamená, že se bude hledět nejenom na velikost - hmotnost dronu, ale i na způsob jeho provozu.
Aby pro vás byly srozumitelné další kapitoly našeho seriálu, sestavili jsme pro vás přehled všech parametrů pro posuzování míry rizika.
Přesné znění vychází z NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2019/945.
POZOR, tyto “stavební” předpisy musí drony plnit až od roku 2022.
Nyní jsme v takzvaném přechodném období. Předpisy pro přechodné období pochopitelně také chystáme. Aby byly tyto předpisy srozumitelné, musíme si nejprve vysvětlit terminologii.
První dron, který již v tento okamžik plní parametry třídy C0 je DJI Mavic Mini.
Jednou ze změn, které s sebou přinese nová legislativa, je rozdělení nově vyrobených letadel do kategorií (Tříd) C0, C1, C2, C3, C4 dle jejich hmotnosti a výbavy. Výrobci musí letadla uvádět na trh v takové podobě, aby tyto požadavky splňovala. Každá kategorie má svoje logo, které musí být po konci přechodného období i na obalu výrobku.
Třída C0
Maximální hmotnost: 250 g
Maximální rychlost: 19 m/s
Maximální dosažitelná výška nad terénem: 120 metrů
Maximální napětí: 24 V
Bezpilotní systém musí být navržen tak, aby ovládání bylo co nejsnadnější. Neměl by mít ostré hrany, tvary a umístění vrtulí musí být navrženy tak, aby způsobily co nejmenší zranění. Letadla C0 mohou být vybaveny režimem Follow-me (automatického sledování) do max. vzdálenosti 50 m od pilota, s možností kdykoliv převzít řízení.
Součástí musí být návod, který popisuje zmíněné technické parametry a jasné provozní pokyny, provozní omezení a informační sdělení zveřejněné Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), které uvádí použitelná omezení a povinnosti, v souladu s prováděcím nařízením (EU) 2019/947
Třída C1
Maximální hmotnost: 900 g
Maximální rychlost: 19 m/s
Maximální dosažitelná výška nad terénem: 120 metrů nebo hodnota, kterou může zvolit pilot
Maximální napětí: 24 V
Oproti C0 musí mít navíc jedinečné sériové číslo v souladu s normou ANSI/CTA-2063 a přímou identifikaci na dálku. Musí vysílat informace o výrobním čísle, aktuální pozici, směru a výšce. Musí být vybaveny systémem geo-awarness obsahující informace o omezeních vzdušného prostoru. Musí mít jasné varování při nízkém stavu baterie letadla a řídící stanice tak, aby měl pilot dostatek času pro bezpečné přistání.
Návod musí navíc obsahovat informace o akustickém výkonu, pokyny pro údržbu a odstraňování poruch
Třída C2
Maximální hmotnost: 4 kg
Maximální rychlost: neurčena
Maximální dosažitelná výška nad terénem: 120 metrů nebo hodnota, kterou může zvolit pilot
Maximální napětí: 48 V
Oproti C1 musí být systém navíc vybaven chráněným datovým spojem proti neoprávněnému přístupu k funkcím velení a řízení. Může být i upoután na lanko o max. délce 50 m.
V případě neupoutání systém vysílá kromě výrobního čísla i registrační číslo provozovatele.
Musí být vybaven i režimem nízké rychlosti snižující maximální rychlost na nanejvýš 3 m/s
Systém musí být vybaven navíc světly pro účely lepší orientace a dobré viditelnosti v noci tak, aby umožnil osobě na zemi odlišit jej od letadla s posádkou na palubě.
Třída C3
Maximální hmotnost: 25 kg
Maximální rychlost: neurčena
Maximální dosažitelná výška nad terénem: 120 metrů nebo hodnota, kterou může zvolit pilot
Maximální napětí: 48 V
S výjimkou maximální hmotnosti zde žádné zásadní rozdíly oproti C2 nejsou.
Třída C4
Maximální hmotnost: 25 kg
Jedná se o modely, které nejsou schopny automatického řízení.
Uživatelská příručka musí obsahovat technické parametry, obecné vlastnosti užitečného zatížení, informace o vybavení a software, popis chování v případě ztráty spoje, pokyny pro údržbu, pokyny pro odstraňování poruch a provozní omezení.
Třída C5
Maximální hmotnost: 25 kg
Maximální rychlost: neurčena
Maximální napětí: 48 V
Maximální dosažitelná výška nad terénem může přesáhnout 120 metrů
Nemusí být vybaveno funkcí "Geo-wareness"
Může mít pevná křídla pouze při upoutaném provozu
Během letu poskytuje dálkově řídícímu pilotovi informace o výšce, kvalitě spojení a systémová varování
Není-li upoután, je vybaven režimem nízké rychlosti, který může zvolit dálkově řídící pilot a který omezuje maximální pozemní rychlost na nanejvýš 5 m/s
Bezpilotní systém třídy C5 může být tvořen bezpilotním systémem třídy C3 vybaveným soupravou příslušenství, která zajišťuje přestavbu bezpilotního systému třídy C3 na bezpilotní systém třídy C5. V tomto případě musí být štítek třídy C5 umístěn na každou součást příslušenství.
Třída C6
Maximální hmotnost: 25 kg
Maximální rychlost: 50 m/s při vodorovném letu
Nemusí být poháněn výlučně elektromotorem
Maximální dosažitelná výška nad terénem může přesáhnout 120 metrů
Nemusí být vybaveno funkcí "Geo-wareness"
Poskytuje prostředky k programování dráhy letu
Během letu poskytuje dálkově řídícímu pilotovi informace o výšce, zeměpisné pozici, kvalitě spojení a systémová varování
Bezpilotní systémy třídy C6 tedy dle specifikací zahrnují i neupoutané letouny s pevnými křídly schopné automatických (např. mapovacích) misí.
V dalším díle si představíme jednotlivé letové scénáře a upřesníme, co si budeme moci se kterou třídou bezpilotního systému dovolit.
Chcete vědět, kdy vyjde další díl, jaké bude jeho téma? Klikněte zde, budeme vám posílat upozornění.
LÉTEJTE ZODPOVĚDNĚ - stránky na kterých se zobrazují informace všech zainteresovaných institucí: Ministerstvo dopravy, ÚCL (Úřad pro civilní letectví), ŘLP ČR (Řízení letového provozu)