Aktualizace 3.1.2024
OOP - Opravné rozhodnutí - omezený prostor LKR10 - UAS
Bylo uveřejněno opravné rozhodnutí k opatření obecné povahy Úřadu č. j. 13411-23-701, ze dne 19. 12. 2023, kterým se stanoví omezený prostor LKR10 - UAS.
Číst více
Aktualizace 21.12.2023
20.12.2023 vydal ÚCL OOP, které od 1.1.2024 nahradí původní LKR10-UAS.
Novinkou je zavedení provozu v otevřené kategorii ve schvalovacím režimu při provozu v zeměpisných zónách - Oprávnění k Letu.
Postup schvalování je stejný jako při žádosti pro specifický provoz (včetně dokumentace) s rozdílem, že musí být dodrženy pravidla pro otevřenou kategorii, není potřeba dálková identifikace (DRID) u dronů C0, C4 a bez C, pojištění je podle otevřené kategorie a povolení je bez poplatku.
Hlavní změny
Od 1. ledna 2024 dojde k několika zásadním změnám v provozu dronů.
Končí přechodné období, začíná standardní provoz v Otevřené kategorii. Provoz dronů odpovídá evropskému nařízení 2019/947 a 2019/945 EU.
Výrobci již nesmějí uvádět na trh novinky bez štítku třídy "C" pro provoz v Otevřené kategorii.
Drony bez bez štítku třídy "C" uvedené na trh před 1.1.2024 se smějí dále prodávat a provozovat i po tomto datu.Drony s hmotností do 250 gramů je možno dále provozovat v Otevřené kategorii - podkategorii A1.Drony s hmotností nad 250 gramů bez označení “C” je nyní možno provozovat pouze v Otevřené kategorii - podkategorii A3 - je nutno dodržovat větší bezpečné vzdálenosti. Nebo je možný provoz ve Specifické kategorii.
Pro drony se štítkem “C” je povinnost používat systém vzdálené identifikace (DRI přímá dálková identifikace)a ve Specifické kategorii.
Výjimku mají drony označené C0 (drony do 250 gramů) a letadla spadající do C4 (modely do 25 kg).
Přehled dronů se štítkem třídy “C”, vydáno EASA 12/2023.
Povinnosti provozovatele dronu se štítkem třídy “C”
Drony se štítkem třídy (C0 - C6) se budou provozovat dle tabulky a s dalšími povinnostmi provozovatele:
U dronů mít aktivní a aktualizovaný mapový systém geo-awareness. Výjimkou jsou drony C0 a C4, které tuto povinnost nemají - pilot si přesto musí případná omezení před letem zkontrolovat např. v DroneView.
Příbalový leták EASA (obvykle součástí výrobku)
Povinnosti provozovatele dronu bez štítku třídy “C”, Specifická kategorie
Provoz dronů ve Specifické kategorii bez štítku “C” je možný, pokud je nainstalováno zařízení pro dálkovou identifikaci DRID (drone remote identification).
Externí zařízení - DRI drone remote identification, k zakoupení zde.
Jedna z aplikací pro monitoring dronů Open Drone ID, ke stažení ji najdete v telefonu.
Jak získám číslo provozovatele?
Číslo provozovatele obdržíte na základě online registrace u Úřadu pro civilní letectví. Pokud ho již máte, toto číslo můžete využít na všechny své drony, i na ty nejnovější.
odkazy:
Laminovaný štítek vám zdarma pro naše zákazníky vytiskneme přímo na naší prodejně.
Jak zapíši číslo provozovatele do dronu?
Zápis čísla provozovatele do DRID systému dronu se obvykle provádí prostřednictvím softwaru nebo aplikace, která je součástí ovládacího systému dronu. Postup zápisu se může lišit v závislosti na výrobci a modelu dronu, ale obvykle zahrnuje následující kroky:
Specifický postup pro váš dron doporučujeme konzultovat s vaší uživatelskou příručkou, nebo s webovými stránkami výrobce dronu, tam najdete podrobné instrukce.
DJI Pilot 2
DJI FLY
Dobrý den. Mohu s dronem DJI Air 2s do výšky větší než 120m? Mám štítek C1
V režimu specifické kategorie ano, nebo s koordinací v prostoru letiště ATZ
Dobrý den, mohu s dronem C0 a průkazem A1 létat nad vesnicí Děkuji.
Ne nemůžete, jedná se o HOP a tam musítze dodržovat pravidla LKR10-UAS
Dobrý den, když mám dron djimini3 a průkaz A1 spadám do kategorie C0. Děkuji
Provoz v kategorii Otevřená a podkategorie A1 Doporučuji https://www.djitelink.cz/jak-letat-s-dronem-v-otevrene-kategorii-p16613/?cid=827
Dobrý den, mám dotaz: Do firmy jsme koupili DJI mini 4 PRO Fly More Combo, koupili jsme ho za účelem natáčení videí naší společnosti, našich akcí, procesu v hale atp. prostě pro propagaci firmy. Jsme firma, kde je na každém skladu min. 40lidi, chtěli bychom lítat i uvnitř budovy, natáčet společné akce (venku, uvnitř) kde tedy bude více lidí. Otázka zní: Co vše potřebuji, aby bylo natáčení legislativně 100% správně? Děkuji mnohokrát Daniel
Dodržovat pravidla provozu podle 2019/947 a národní legislativu.
Více: https://www.djitelink.cz/jak-letat-s-dronem-v-otevrene-kategorii-p16613/?cid=551
Pěkný den, rád bych se zeptal, zda může Avata 2 létat v kategorii A1? Jsem si vědom štítku C1 a povinnosti vizuálního pozorovatele při FPV letu, ale z toho, jak čtu legislativu, si nejsem jistý, jestli je možné Avatu v A1 provozovat i pokud ovládám dron přes brýle, nebo v A1 může létat jen pokud ji mám jako řídící pilot na dohled a vizuální pozorovatel+brýle je možné jen v A3. Předem moc děkuji.
Pokud bez brýlí, tak v A1. Režim FPV jen A3
Dobrý den, pokud s dronem funguju komerčne a mám Mavica 3 Classic, které všechny doklady musim mít sebou. Vlastním A1 A3 a A2. Je potřeba nosit i jiné doklady?
Záleží podle provozu. Pokud létáte v režimu A1, stačí průkaz A1,A3. Pokud létáte v HOP, potom i průkaz A2 a povolení OkL, samozřejmě ssebou, nemusí být v papírové podobě. Současná legislativa nerozlišuje komerční a nekomerční provoz.
Kdyz natacim nemovitosti pro komercni ucely a mam Air 3, staci mi A2 a pojisteni odpovednosti, nebo si musim pokazdy zarizovat Okp. ( nelitam nad budovama, jenom nad loukama vedle nemovitosti )
Pokud nelétáte v HOP, stačí A1,A3. Jestli jsou to budovy v HOP tak potom A2 a OkL
Dobrý den, marně hledám konkrétn pasáž, která by stanovovala povinnost mít u sebe příbalový leták EASA a prohlášení o shodě, můžete mi prosím pomoci?
UAS.OPEN.050 Povinnosti provozovatele a u jhednotlivých tříd dronů (přiloženo informační sdělení)
Dobrý den, dle tabulky výše spadá DJI Mini 4 Pro (se štítkem C0) do třídy C0, ale z tabulky níže to vypadá, že stačí přečíst uživatelskou příručku, tedy že není potřeba složit online teoretickou zkoušku? Děkuji za odpoveď.
Ano u dronů C0 stačí prostudovat uživatelskou příručku bez nutnosti onine výcviku A1,A3, ale doporučuji to absolvovat.
Dobrý den, zvažuji koupi Air 3, tedy kategorie C1. Lze se někde souhrnně podívat na pravidla? (létání nad okraji měst, nad CHKO, kolem památek jako jsou hrady, zámky a jiné). Pokud se také při letu člověk nechá unést a vyletí např. na 200m, čistě teoreticky, znamená to automaticky problém pro pilota, jelikož dron vysílá v reálném čase všechny údaje o své poloze, výšce, rychlosti...? Děkuji
Nejlépe sepsáno to má ŘLP na webu letejtezodpovedne.cz, určitě projít mapu zeměpisných zón dronview. Jsou definovaná pravidla dle Evropy a po té jsou pravidla samotného státu, tzn. OOP LKR-10. Odkaz je v mapě dronview.
Ve Vašem případě bude do provozu zasahovat HOP (hustě osídlený prostor), kde s C dronem stačí Oprávnění k Letu.
Dobrý den, vlastním dron DJI mini 2 SE, musím mít u sebe kromě pilotního průkazu A1/A3 i ten leták EASA a prohlášení o shodě? Doklad o registraci provozovatele mám uschovat doma, nebo ho mám taky nosit u sebe? Dále zda když budu chtít létat nad HoP, tak stačí zažádat o OkL nebo musím mít i zkoušky A2? Děkuji
Patříte do nejnižší rizikovosti , máte dron do 250g bez "C". Leták a prohlášení mít nemusíte, A1,A3 nemusíte, značku provozovatele na na dronu musíte. Doklad o registraci provozovatele ssebou nemusíte. Pokud chcete létat v HOP, musíte si dodělat pro žádost OkL i zkoušku na A2.
Potřeboval bych párkrát vzlétnout s Mini 3 Pro v HOP, vždy ale jen nad jedním pozemkem se souhlasem. Podle všeho by v této kategorii mělo stačit zažádat pouze o OKL přes portál provozovatele. Ale v žádosti je uvedeno i ConOps. Nikde jsem nenašel, jestli je potřeba dodat při OKL i ConOps dokumentaci a nebo ta je nutná pouze pro OKP?
Jak je v textu, postup je stejný jako u specifické kategorie. Tím je míněno včetně dokumentace. Pro podání OkL musíte mít zpracované stejné dokumenty jako na OkP. Proces schválení je do několika dnů a je bez poplatku. Dokumentaci děláme, kontaktujte nás na telink@telink.cz
Dobrý den, mam DJI phantom 3, co musim vyřešit abych mohl letat v zónách bez omezeni , jde mi o to jestli potrebuju DRID, a popřípadě kam zadat udaje provozovatele, Děkují
Pokud se nevejdete do pravidel A3, tak DRID a Specifický provoz
Dronetag: https://www.djitelink.cz/dronetag-c582/
Dobrý den, prosím o informaci, jak řešit dálkovou identifikaci DRID u dronu DJI Phantom 4 RTK ve specifické kategorii. A pokud to je možné jen externím DRID Dronetag, tak kdy ho bude možné koupit a kam ho na dron umístit, když na horní straně dronu v těžišti je GNSS anténa, která by asi neměla býti zakryta. Děkuji a přeji pěkný den Jan Friedrich
V nabídce míme Dronentag, tento týden dorazí další várka. Uvhycení na podvozek
Dronetag: https://www.djitelink.cz/dronetag-c582/
Držák: https://www.printables.com/cs/model/579658-dronetag-holder-set-for-dji-phantom-drone
Dobrý den, jsem trochu zmatený, snažím se to pochopit. Mám dron DJI AIR 2S, mám složenou zkoušku pilota a mám dron i označený číslem provozovatele, mojí povinností je od 1.1. 2024 "jenom" vložit přes aplikaci DJI FLY číslo provozovatele nebo ještě něco, nevím jestli jsem úplně zabedněný v tom to pochopit, ale prostě to asi špatně chápu. Dále je mi jasný, že u sebe teda musím mít prohlášení o shodě a dále ten leták EASA. Děkuji případně za doplnění co ještě potřebuju nebo jaké mám povinnosti.
Váš dron nemá označení třídy C, tím pádem provoz v podkategorii A3 nebo pak specifická kategorie.
Zadání DRID do APP a prohlášení s letákem je jen pro drony od C1 se štítkem (certifikací)
Znamená to, že pokud budu chtít provozovat Mavic3E v režimu Specific tak musí mít namontovaný ještě navíc ten odpovídač DRID? Kromě čísla provozovatele zadaného v systému dronu? Děkuji
Pokud si aktivujete C štítek, tak je DRIS součástí M3E
Ještě jednou zdravím, pane Smola. Tento odkaz jsem také našel, ale stále mě mate to, proč odebrali označení C2 u Mavic 3 Pro? To znamená že je teď bez štítku? Porovnávám oba ty certifikáty a mají stejný datum podpisu, takže pořád nevím jak to teď mám brát? Má můj dron štítek C2 nebo je bez označení po tom jejich novém prohlášení???
Podle druhého dokumentu, splňuje C2, je doplněno DJI RC a jiná verze FW u RC N1. Dále doplněny splněné standardy "Bezpečnost bezpilotních systémů". Nahrazení starého dokumentu
Mohu se zeptat proč je u certifikátu na dron Mavic 3 PRO smazána značka C2? Kupoval jsem ho u Vás v létě, samozřejmě jsem si ho hned stáhl ze stránek výrobce a když teď porovnávám ty certifikáty, tak u toho aktuálního ke stažení chybí označení C2 ( v závorce je u certifikátu i napsáno DELETED C2). Co to pro mě znamená? Patří pořád do skupiny C2 nebo ne? A do jaké tedy případně? C1? Štítek C2 mám na dronu vylepen již z výroby, ale jde mi o to, proč to zrušili v certifikátu? Máte nějaké info? Díky za odpověď.
Mají nové prohlášení o shodě, odkaz "more" je dole v sekci mavic (je trochu schovaný)
https://www.dji.com/cz/euro-compliance/mavic
Dobrý den mám dji air2s nyní jsem v C3 .jak jsem četl a pochopil snad od února bude štítek na C1... Děkuji za odpověď
Dobrý den, dron Air 2S nemá štítek třídy a nemám info, že ho mít bude. Váš provoz je v podkategorii A3 nebo poté Okl https://www.caa.cz/news/aktualizace-oop-lkr10-uas/ nebo OkP
Dobrý den, Mavic 3 Pro ,,C2,, při dodržení 150 metrů od xxx, bude platit nadále podkategorie A3? Pokud to dobře chápu. A nic dalšího, tag,pojištění, není pro soukromé užití třeba. Děkuji
Dobrý den, ano pokud dodržíte pravidla A3, pojistka není povinná (v A2 ano)
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat na situaci, mám dron co splňuje C0 a chci něco komerčně natočit ve městě - ne v bezletových nebo zakázaných zónách a při respektovaní přeletu nad osobami, stačí mi teda kategorie A1? A stále se musí let nahlašovat? Děkuji a hezký den.
Dobrý den,, pokud budete mimo HOP tak Vám stačí režim A1 s dronem C0. Pokud ale budete provozovat let v HOP, je nové zaveden režim Oprávnění k letu https://www.caa.cz/news/aktualizace-oop-lkr10-uas/
"Drony bez štítku třídy "C" uvedené na trh před 1.1.2024 se smějí dále prodávat a provozovat i po tomto datu." Do jaké kategorie budou bez štítku spadat? Platí tedy kategorie C0 i pro dříve koupené drony (mě jde konkrétně o Mini 3 PRO), když fyzicky na sobě štítek nemají, ale vše podstatné splňují? Respektive je to podmíněné instalací nejnovějšího firmware (omezení na 120m v aplikaci DJI) nebo u starších za předpokladu, že člověk dodržuje 120m AGL je to stále klasifikováno jako C0 v každém případě, protože podmínky splňují? Nějak mi přijde, že na tohle nikde není jasná odpověď, jak to tedy vlastně bude? Díky za případné info.
Z větší části to je to popsáno na začátku tohoto článku. Aby to bylo srozumitelnější, upravili jsme dělení do odstavců. Děkujeme za upozornění.
Pro Mini 3 Pro bude možnost získání “C0”, v současnosti probíhá certifikační proces.
https://www.dji.com/cz/mini-3-pro/faq
Co se týká polemiky, že dron něco splňuje, pouze nemá štítek. Je třeba jasně říci, že dron bez štítku, je dron bez štítku!
Zpětně štítek získáte pouze tehdy, když budete mít odpovídající verzi software a dron, který to umožňuje. Certifikace “C” souvisí se software i hardware.
Pokud máte možnost nastavovat výšku nad 120 m, nejedná se o dron “C0”. Je to dáno nařízením EASA 2019/945.
Není povinnost aktualizace, ani “štítkování”. Dron můžete dále provozovat tak, jak ho máte, ale za nových podmínek.
Dobrý den, zkoušel jsem zadat číslo provozovatele a nebere mi to, hlásí to chybu. Někde jsem se dočetl, že jsou tam ještě nějaké 3 znaky za pomlčkou... kde je zjistím..? Děkuji Jiří Soural
Ano, registrační značka provozovatele má tento tvar CZExxxxxxxxxxxxx-xxx a obdržel jste ji od ÚCL emailem. POZOR, nejedná se o registrační číslo pilota.
Dobrý den, stále platí, že u dronu do 250g v podkategorii A1 není povinné pojištění, ani při komerčním provozu? Díky Marek.
Ano, stále to platí, i po 1.1.2024 dron do 250g, který spadá do podkategorie A1, nemusí mít povinné pojištění odpovědnosti, ani při komerčním provozu.