Evropská legislativa Díl 5
PŘECHODNÉ OBDOBÍ 07/2020 - 06/2022
V minulých článcích tohoto seriálu jsme vysvětlili nařízení EU 2019/945 a 2019/947 pro provoz bezpilotních systémů. Než tato opatření vejdou v platnost, čeká nás dvouleté přechodné období.
Letadla bude možné provozovat v kategoriích provozu A1 a A3. To znamená v těch méně nebezpečných.
Protože většina letadel na trhu zatím nezapadá do nově vytvořených tříd C0 - C4 (rozdělení dle hmotnosti a dalších technických parametrů letadel). Bude jejich provoz možný na základě čl. 22 Přechodná ustanovení po dobu přechodného období. Jak tedy budeme moci provozovat bezpilotní systémy od 1.7.2020 do 30.6.2022 ? Případně s odkladem, který se předpokládá díky pandemii.
Registrace provozovatele
Provozovatel se musí registrovat. Získá jedinečné registrační číslo provozovatele, které bude umisťovat na všechna svoje letadla. Detailnější informace najdete v předchozím článku.
Přechodné třídy letadel
-
Letadla do celkové hmotnosti 500 g
-
Letadla o hmotnosti 500 - 2000 g
-
Letadla o hmotnosti 2 kg až 25 kg
Přechodná ustanovení, citace
“Článek 20
Zvláštní ustanovení týkající se používání některých bezpilotních systémů v „otevřené“ kategorii
Druhy bezpilotních systémů ve smyslu rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 768/2008/ES (9), které nejsou v souladu s nařízením v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 a které nejsou soukromě zhotoveny, je povoleno i nadále provozovat za následujících podmínek, pokud byly uvedeny na trh přede dnem 1. července 2022:
-
v podkategorii A1, jak je definována v části A přílohy, pokud má bezpilotní letadlo maximální vzletovou hmotnost nižší než 250 g, včetně užitečného zatížení;
-
v podkategorii A3, jak je definována v části A přílohy, pokud má bezpilotní letadlo maximální vzletovou hmotnost nižší než 25 kg, včetně paliva a užitečného zatížení.”
“Článek 22
Přechodná ustanovení
Aniž jsou dotčena ustanovení článku 20, používat bezpilotní systémy, jež nesplňují požadavky částí 1 až 5 přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/945, v „otevřené“ kategorii je povoleno po přechodné období dvou let, které začíná rok po dni vstupu tohoto nařízení v platnost, a to za těchto podmínek:
a) |
bezpilotní letadla s maximální vzletovou hmotností nižší než 500 g provozuje v rámci provozních požadavků stanovených v bodě UAS.OPEN.020 odst. 1 části A přílohy dálkově řídící pilot, jehož úroveň způsobilosti stanovil dotčený členský stát; |
b) |
bezpilotní letadla s maximální vzletovou hmotností nižší než 2 kg jsou provozována při zachování minimální vodorovné vzdálenosti 50 metrů od osob a dálkově řídící piloti mají úroveň způsobilosti přinejmenším rovnocennou úrovni způsobilosti stanovené v bodě UAS.OPEN.030 odst. 2 části A přílohy; |
c) |
bezpilotní letadla s maximální vzletovou hmotností vyšší než 2 kg a nižší než 25 kg jsou provozována v rámci provozních požadavků stanovených v bodě UAS.OPEN.040 odst. 1 a 2 a dálkově řídící piloti mají úroveň způsobilosti přinejmenším rovnocennou úrovni způsobilosti stanovené v bodě UAS.OPEN.020 odst. 4 písm. b) části A přílohy.” Na základě tohoto nařízení se budou tedy letadla vyrobená do 30.6.2022, která ještě nesplňují nová pravidla, provozovat takto: Letadla do 0,5 kg v oblastech, kde je důvodný předpoklad, že nebudou přelétávány do provozu nezapojené osoby a kde bude zaručeno, že nebudou přelétávána shromáždění osob. Letadla 0,5 - 2,0 kg při dodržení horizontální vzdálenosti alespoň 50 m od nezapojených osob. Pilot bude muset být držitelem osvědčení o způsobilosti (Rozšířená varianta online testu a prohlášení o praktickém výcviku) Letadla 2,0 - 25,0 kg při horizontální vzdálenosti alespoň 150 m od obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních oblastí a za letu v prostoru, kde pilot důvodně předpokládá, že nebudou ohroženy do provozu nezapojené osoby a kdy pilot bude muset absolvovat základní variantu online testu. Online testy a výcvikZákladní varianta testu prověřuje základní znalosti každého pilota a obsahuje 40 otázek z níže uvedených 9 základních okruhů:
Rozšířená varianta testu pro nejrizikovější kategorii A2 obsahuje 30 otázek ze 3 okruhů:
Praktický výcvik Výcvik bude možné absolvovat buď přímo na ÚCL nebo v pověřené výcvikové organizaci, která vydá absolventovi „potvrzení o absolvování výcviku“. |
Chcete vědět, kdy vyjde další díl, jaké bude jeho téma? Klikněte zde, budeme vám posílat upozornění.
LÉTEJTE ZODPOVĚDNĚ - stránky na kterých se zobrazují informace všech zainteresovaných institucí: Ministerstvo dopravy, ÚCL (Úřad pro civilní letectví), ŘLP ČR (Řízení letového provozu)