Zastavte paniku! Nová evropská legislativa UAV očima DJI

Zastavte paniku! Nová evropská legislativa UAV očima DJI

Na základě posledních informací Vám přinášíme krátký pohled na chystanou evropskou legislativu pro provoz bezpilotních letadel. 
Článek je zpracovaný na základě podkladů poskytnutých firmou DJI v rámci semináře "Understanding the New European Drone Regulatory Framework"

Tento článek je věnovaný pouze kategorii “OPEN”, která se bude týkat většiny pilotů. 



Časová osa

Hlavně nepanikařit. Letos jsou zveřejňovány první základní informace. Od června 2020 bude legislativa zveřejněna ve finálním znění, začne platit od června 2021 s ročním přechodným obdobím pro adaptaci. Plně začne legislativa platit od června 2022, tedy za 3 roky.



Společná pravidla pro všechna letadla v kategorii OPEN

Všechny lety v kategorii OPEN musí být prováděny na přímý dohled pilota (VLOS - Visual Line of sight). Maximální povolená výška letu je pro OPEN 120 m nad zemí.

Podkategorie OPEN

Druhy letů jsou rozděleny do podkategorií A1, A2, A3.

Letadla jsou rozdělena do podkategorií dle hmotnosti C0, C1, C2, C3, C4 

Podkategorie druhů letů označují, kde je let prováděn vůči ostatním osobám následovně:

A1 - Let nad osobami

A2 - Let v blízkosti osob (>30 m horizontálně)

A3 - Let mimo hustě osídlené prostory ( >150 m horizontálně)


Podkategorie letadel dle hmotnosti:

C0: Hmotnost < 250 g, rychlost < 19 m/s, bez ostrých hran (s výjimkou hraček)

C1: Hmotnost < 900 g, rychlost < 19 m/s, vysoká odolnost, bez ostrých hran, fail-safe, osvětlení, varování při nízkém napětí

C2: Hmotnost < 4 kg, rychlost < 19 m/s, vysoká odolnost, bez ostrých hran, fail-safe, osvětlení, varování při nízkém napětí

C3: Hmotnost < 25 kg, rychlost < 19 m/s, vysoká odolnost, bez ostrých hran, fail-safe, osvětlení, varování při nízkém napětí

C4: Bude upřesněno, prozatím stejně jako C3


Základní pravidla provozu

Připravujeme přehlednou tabulku v českém jazyce. Prozatím je k dispozici první info v anglickém jazyce níže. Prozatím zodpovíme nejčastější následující dotazy:

  1. S letadlem jaké kategorie mohu létat nad osobami nebo v jejich blízkosti? 

Let v A1 (nad osobami) je povolen pro letadla C0, tedy do 250 g a to i nad osobami nezúčastněnými. Tedy nad osobami, se kterými nemá pilot žádnou předchozí dohodu. Není však možné létat nad shromážděním osob. S letadly C1, tedy do 900 g, lze létat pouze nad osobami zúčastněnými. V obou případech je povoleno sledování (funkce follow-me, ActiveTrack apod.), letadlo však musí být do vzdálenosti 50 m od pilota.

Let v A2 (min. 30 m od nezúčastněných osob) je povolen pro letadla C2, tedy s hmotností mezi 900 g až 4000 g.

Letadla těžší než 4 kg by se měla pohybovat v A3, tedy min. 150 metrů od hustě osídlených prostorů


  1. Kdy je nutnost registrovat letadlo nebo pilota, a co potřebuji k provozu ?

Letadla C0, tedy s hmotností do 250 g nemají žádnou povinnost registrace. K provozu postačí návod k obsluze a minimální věk pilota 16 let (s výjimkou hraček). 

U letadel C1 s hmotností do 900 g je třeba registrace pilota on-line včetně krátkého on-line kurzu zakončeného teoretickým testem. Zda a jakou formou bude třeba identifikační štítek, zatím není na 100% jasné. Letadla C1 budou automaticky vysílat výrobní číslo dle standardu ANSI/CTA-2063

U letadel C2 s hmotností do 4 kg je třeba registrace pilota on-line včetně krátkého on-line kurzu zakončeného teoretickým testem, prohlášení o dosavadní praxi (“Self-practical training” - bude upřesněno) + “Certificate of remote pilot competency” (bude upřesněno). Zda a jakou formou bude třeba identifikační štítek, zatím není na 100% jasné. Letadla C2 budou automaticky vysílat výrobní číslo dle standardu ANSI/CTA-2063 a budou mít více zabezpečené datové spojení s pozemní stanicí

U letadel C3 s hmotností do 25 kg je třeba registrace pilota on-line včetně on-line kurzu zakončeného teoretickým testem. Zda a jakou formou bude třeba identifikační štítek, zatím není na 100% jasné. Letadla C3 budou automaticky vysílat výrobní číslo dle standardu ANSI/CTA-2063 a budou mít více zabezpečené datové spojení s pozemní stanicí


Letadla OPEN vyrobená v letech 2020-2022

Letadla vyrobená do roku 2022, která ještě nebudou splňovat nové požadavky, budou moci být provozována následovně:

  1. Hmotnost do 500 g stejně jako C0 v A1, tedy na přímý dohled i nad osobami nezúčastněnými

  2. hmotnost do 2 kg na přímý dohled v min. vzdálenosti 50 m od nezúčastněných osob

  3. Hmotnost nad 2 kg pouze v A3 (min. 150 m od hustě osídlených prostorů)


Kategorie SPECIFIC

Tato kategorie je dnešním ekvivalentem letadel pro letecké práce. Čeká se na finální znění předpisů. Certifikovaným pilotům bude dle aktuálních informací umožněn let bez přímého vizuálního dohledu i let nad nezúčastněnými osobami. Podmínky těchto druhů letů zatím nejsou známy. Letadla Specific budou podléhat evidenci ÚCL


Kategorie CERTIFIED

Bude upřesněna. Předpokládá se autonomní let ve vysokých výškách.


Shrnutí

Z prvního pohledu na novou legislativu je patrná snaha ztotožnit letadlo s pilotem a povolit let pilotům majících základní znalosti pro potřebnou kategorii, to vše s minimální časovou a administrativní náročností. Všechny úkony potřebné k provozu letadel OPEN budou probíhat on-line a budou vyřízeny velmi rychle a jednoduše. Navíc bude pro nejnižší váhovou kategorii umožněn let i nad osobami nezúčastněnými, což dnes není možné vůbec.

Profesionálům v evidenci pilotů navíc bude umožněno širší spektrum činností.

Chybějící informace samozřejmě budou přibývat




Sdílet tento příspěvek

Komentáře (7)

Přidal siky na 2019-08-15 14:39:18
Pokud budou mít lidé v hlavě vytřeno do sucha, jak je bohužel vidět na cyklistech, pilotech dronů i v TV reklamách, tak nepomůže žádná legislativa. Pokud bude člověk rozumný a nepodcení možná rizika, tak je legislativa v podstatě zbytečná jako ve všech činnostech. Modeláři s letadly na spalovací motory kdysi nadělali míň škod (a že měli v rukou zbraň) než dnešní narcisové s drony, které uřídí i dítě. Je to smutné ale za chvíli nebude člověk bez 50 povolení smět dělat vůbec nic.
Přidal Jaroslav Řešátko na 2019-10-16 08:16:08
Naše celá společnost se bohužel vyvíjí tímto způsobem. Kdysi byla společnost postavena především na respektu. Dnes je to jinak...
Přidal Alex Žižňanský na 2019-11-02 14:17:08
Většina lidí dnes ztratila zdravý rozum a pud sebezáchovy viz sledování mobilu se sluchátky v uších a nerozlednuti se při přecházení. Tímto bezohledně jednáním přesunou odpovědnost za svůj život na druhé a myslí si asi že je to demokracie dělat si co se jim zlíbí. Velmi dobře to vystihl výše v komentáři "siky". Legislativa nic neřeší je to jen buzerace pro normálně se chovající lidi,kdo je mdlého rozumu toho žádná pravidla nesrovnají!!!
Přidal Alex Žižňanský na 2019-11-02 14:38:10
Asi by nebyl v dnešní době zase tak velký problém zakomponovat do dronú mapy kde prostě nevzlétnou a pokud se nachází v blízkosti osoby to samé a bylo by po problémech s bezmozkáči atd.
Přidal Tomáš Tuček na 2019-12-02 11:47:47
To s těmi mapami u solidních dronů už dnes je, ale ani sebelepší vybavení nezmění nesoudného uživatele. Přitom stačí jen používat zdravý rozum, respektovat bezletové zóny, neohrožovat lidi a nelézt jim do soukromí, a většinou si mě při letu nikdo ani nevšimne. Bohužel lidská omezenost a touha něčeho dosáhnout vede určité jedince k jednání, za které bych fackoval, když mi v davu metr nad hlavou létá Phantom 4 tak bych střílel. Přitom to video bude zřejmě k ničemu. Potom v diskuzích od hlupáků čtu, kolik dronů už narazilo do rotoru vrtulníků, zejména se to musí zakázat, že dronisti jsou teroristi. Snad budu i rád, že to bude podpořené legislativně, že budu moct říct "hele mám dron registrovaný, udělal jsem si kurz, nejsem žádný pirát". Doufám že legislativa bude zohledňovat i typ a úroveň dronu, že takový Mavic 2 s maximem bezpečnostních prvků bude představovat menší problém než nějaká divoká neřízená čínská střela.
Přidal Emanuel na 2020-01-15 07:59:28
zajímavé :)) ani to nevím že se připravuje nějakej žblept a pravidla je mi to jednoduše ukradený,s dronem mám svoje pravidlo a to je že když jdu lítat na né moc košér akci a někoho by to mohlo dráždit tak je třeba se s dronem prostě někam zašít a je vyřešeno nemaj na mě :)) neuvěřitelný co si systém chce dělat z lidí za ovce,nechápu že se vůbec najde někdo kdo se půjde dobrovolně udat na úřad že vlastní dron a ještě za to zaplatí :D OVEČKY
Přidal Zdenek na 2020-03-08 13:01:58
Plně souhlasím s chystaným nařízením. Někteří jedinci prostě nemají rozum, je to pro všechny zúčastněné jen dobře. Je to stejné jako s řízením auta na to také potřebujeme řídičák. Toto jak je zde v DJI popsané jsou jen normální pravidla, toho co je třeba dodržet při létání s dronem. Ona zkouška, která se plánuje, nebude určitě problém jí složit obzvláště pro toho, kdo to s bezpečností myslí dobře i se tak při létání s dronem chová. Zdeněk 08.03.2020

Nový komentář

Kniha Drony

Praktická příručka pro majitele dronů DJI

Koupit

Mapa DJI GO 4 / letecká

Vytvořili jsme přehlednou a srozumitelnou mapu pro drony.

Koupit

Zaškolení obsluhy

Tuto službu doporučujeme objednat k nově zakoupenému produktu.

Koupit

Akce

Aktuální nabídka produktů ve slevě, akci či výprodeji.

Koupit

Nejnovější články Všechny články

Členství